Skolegutt

I denne analysehjelpen får du hjelp til å analysere og tolke novellen «Skolegutt». Novellen er skrevet av Laila Stien og utgitt i Nyveien i 1979.

Vi gir deg et sammendrag av teksten og gjennomgår de sentrale elementene i analysen. I tillegg får du også hjelp til tolkningen. Hvis du trenger hjelp til å komme i gang med analysen din, kan du lese oppgavene våre. Har du behov for et raskt overblikk, kan du lese overblikket vårt over teksten. 

Utdrag

Her kan du lese et utdrag fra analysehjelpen:

Novellens språk etterligner barnets språk

Novellen er fortalt i en språklig stil som er tett på det språket som en liten gutt som Mattis ville brukt. Setningene er korte og enkle. De fremstår som om de blir sagt eller tenkt av et barn: 

Han lærer så mye nå. Som læreren sier at de skal. Men far og mor er jo voksne. Han har aldri hørt at de har snakket norsk. Kanskje de ikke klarer seg? Mattis grubler på dette.

Sitatet viser hvordan språket i novellen imiterer barnets språk. Setningene er korte, og de fremstår som om de blir tenkt av Mattis. Foreldrene hans omtales på en intim, barnlig måte som «far og mor». Virkningen er at vi lever oss inn i Mattis tanker og følelser. 

Det barnlige språket understøtter den personale synsvinkelen som er knyttet til Mattis. Fortelleren hever seg ikke over barnets perspektiv. I stedet legger fortelleren den språklige stilen tett på barnets. På den måten øker innlevelsen vår i Mattis verden

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn

Skolegutt

[2]
Brukernes anmeldelser
  • 28.06.2022
    Skrevet av Student på 1. år
  • 08.02.2022
    Skrevet av Elev på Vg3