Svar på kompetansemål
På denne siden kan du få hjelp med å svare på kompetansemålene til Samfunnskunnskap. Under hvert mål har vi skrevet hvor i sammendragene vi dekker kompetansemålet.
Ifølge kompetansemålene skal du:
- "utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger"
- På siden Politiske skillelinjer kommer vi inn på forskjellige ideologiske ståsteder og holdninger.
- "gjøre rede for sosialisering og drøfte hvordan identiteten og selvfølelsen til ungdom blir påvirket gjennom sosialisering"
- På siden Sosialisering dekker vi dette kompetansemålet.
- "drøfte hvordan personlig økonomi, kommersiell påvirkning og forbruk påvirker enkeltpersoner, grupper og samfunnet"
- På sidene Personlig økonomi, Velferdsstaten, Arbeidsliv og den nordiske modellen, Arbeidsledighet samt Andre økonomiske begreper dekker vi dette kompetansemålet.
- "reflektere over utfordringer i sammenheng med grensesetting og drøfte ulike verdier, normer og lover som gjelder kjønn, seksualitet og kropp"
- Vi behandler dette kompetansemålet på siden Kjønn, kjønnsroller og seksualitet.
- "reflektere over egne digitale spor, utforske hvem som har tilgang til sporene, og drøfte hvordan data og personopplysninger kan brukes eller misbrukes"
- På siden Kriminalitet kommer vi inn på lovverket i det digitale rommet.
- "innhente informasjon om forskjellige former for sosial ulikhet i Norge og drøfte sammenhengen mellom ulikhet og utenforskap"
- På siden Sosial ulikhet og fattigdom gjennomgår vi forskjellige typer ulikhet.
- "reflektere over likheter og ulikheter i kulturuttrykk, identitet og levesett innenfor og mellom majoritet og minoritet i Norge og Sápmi/Sábme/Sáepmie"
- På sidene Innvandring og integrering samt Kultur og kulturforskjeller dekker vi dette kompetansemålet.
- "utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor"
- På sidene Velferdsstaten og Arbeidsliv og den nordiske modellen dekker vi dette kompetansemålet.
- "utforske og drøfte hvordan næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi former og påvirker arbeidsliv og lokalsamfunn i Norge"
- På siden Arbeidsliv og den nordiske modellen kommer vi inn på forskjellige næringer og hvordan teknologi har påvirket arbeidslivet i Norge.
- "reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder"
- På sidene Medborgerskap, Demokrati og Norsk politikk dekker vi dette kompetansemålet.
- "vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn"
- På siden Makt gjennomgår vi forskjellige typer makt.
- "gjøre rede for grunnlaget for menneskerettighetene og utforske og gi eksempler på brudd på menneskerettighetene nasjonalt eller globalt"
- På siden Menneskerettigheter dekker vi dette kompetansemålet.
- "vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfriheten"
- På siden Rasisme og diskriminering dekker vi dette kompetansemålet.
- "drøfte sammenhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i et globalt og bærekraftig perspektiv"
- På siden Bærekraftig utvikling dekker vi dette kompetansemålet.
- "utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier"
- Vi dekker dessverre ikke dette kompetansemålet, siden dagsaktuelle temaer hele tiden skiftes ut.
- "utforske en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper"
- Vi dekker dessverre ikke dette kompetansemålet, siden aktuelle utfordringer eller konflikter hele tiden skiftes ut.