Retorisk analyse av sammensatt tekst
Her kan du se et eksempel på hvordan en analyse av sammensatt tekst fra eksamen på videregående skole kan se ut.
Eksempelet er skrevet med utgangspunkt i de seks trinnene i oppskriften vår. Under hvert avsnitt har vi lagt inn kommentarer, slik at du kan følge med i overveielsene våre om innhold og oppbygning.…
...
Eksempelbesvarelse
Skal kaffen være svart? Dette er det typiske spørsmålet når vi byr andre på kaffe. Men i dag er kaffen ikke lengre svart. Den har blitt grønn. Dette er i hvert fall det inntrykket man får ut av Nespressos annonse «Møllen som endret 100 år med kaffe» fra A-magasinet 15.09.2017. I bilder og tekst forteller annonsen hvordan virksomheten Nespresso har gjort livet bedre for kaffebønder i Colombia med miljøbeskyttelse og bærekraft.
Annonsen har et dobbelt formål. På den ene siden er formålet å selge Nespressos kaffeprodukter. På den andre siden er det å fremstille Nespresso som en virksomhet med gode verdier. Dette skjer gjennom annonsens fortelling om kaffebonden Humberto Galeano, som har fått et bedre liv og har skapt en mer bæredyktig og miljømessig korrekt produksjon ved hjelp av Nespresso. Dette har samtidig gitt en bedre kvalitet på produktene, forteller annonsen. Målgruppen er kunder som er enige i virksomhetens verdier om miljøbeskyttelse. Budskapet til mottakeren er: Du får ikke bare god kaffe, men også riktig god samvittighet, når du kjøper Nespressos produkter.
Annonsen dekker en dobbeltside i A-magasinet. Siden er oppdelt på langs. Høyre side viser et stort bilde av en mann i et stort telt. Med et konsentrert ansiktsuttrykk presser han hendene sine ned i en masse kaffebønner. En billedtekst forteller oss at illustrasjonen forestiller Humberto Galeano, en tredjegenerasjons kaffebonde fra Jardin i Colombia. I øverste høyre hjørne sees en faktaboks, som forteller om «Nespresso AAA Sustainable Quality™ Program». Nespressos logo er plassert i ne…