Retorisk analyse av reklame
Her kan du se et eksempel på hvordan en retorisk analyse av en reklame fra eksamen på vgs kan se ut. Eksemplet er skrevet med utgangspunkt i oppskriften på seks trinn. Under hvert avsnitt har vi tilføyd noen kommentarer, slik at du kan følge med i overveielsene som vi har gjort oss om innhold og oppbygning.
Oppgaveformulering
Eksemplet er et svar på oppgave 3 ved hovedmålseksamen i norsk, vår 2023. Oppgaveformuleringen lyder slik:
Eksempelbesvarelse
I dag har det grønne skiftet for alvor kommet på den politiske dagsorden. Verden over har folk blitt mer oppmerksomme på de menneskeskapte klimaendringene og mer bevisste om at det er nødt til å skje endringer i vår livsstil og våre forbruksmønstre. Men hvor etterlater den nye dagsordenen de virksomhetene som lever av å utvinne og selge fossile brensler? Hvordan kan de overbevise kundene sine om at de også har en positiv rolle å spille i forhold til det grønne skiftet?
Det norske gass- og oljeselskapet Equinor forsøker å besvare disse spørsmålene med annonsen «Er det mulig å tro på framtiden samtidig som man tror på Troll?» fra 2022. Annonsens målgruppe er hele den norske befolkningen, siden Equinor er et primært statseid selskap og alle nordmenn derfor har en vis...