Hva er appellformer?

Appellformene er forskjellige måtene å appellere til mottakerne på

De tre appellformene, etos, logos og patos, representerer tre veldig forskjellige strategier for hvordan en teksts avsender kan appellere til mottakerne for å overbevise dem om et bestemt synspunkt. Nedenfor kan du få et raskt overblikk over alle tre formene. På de neste sidene kan du lese om hver av dem i detalj.

Etos

En etosappell er en appell til mottakernes tillit til avsenderen. Man kan f.eks. appellere til etos ved å fremheve sin autoritet, profesjon eller erfaring eller ved å fremstille seg selv som et menneske med høy moral og medmenneskelighet.

Eksempel på etosappell: «Vi bør øke utviklingsbistanden. Som formann for Leger uten Grenser kan jeg garantere for at bistanden vår gagner stort. Det har jeg sett gang på gang i mitt arbeid.»

Logos

En logosappell er en appell til mottakernes fornuft. Man kan f.eks. appellere til logos ved å inkludere fakta, statistikk, vitenskapelige undersøkelser eller simpelthen ved bruk av tydelig fremlagt argumentasjon.

Eksempel på logosappell: «Vi bør øke utviklingsbistanden, siden pengene våre kan gjøre en langt

...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn