[107]

Retorisk analyse | Oppskrift

Retorisk analyse er en oppgavetype som hele tiden dukker opp i norskfaget, også på tentamen, heldagsprøver og eksamen i norsk.

Med denne oppskriften blir du bedre til å skrive en retorisk analyse i norskfaget, slik at du kan få så god karakter som mulig.

Oppskriften kommer blant annet inn på:

  • Hvordan du skriver en retorisk analyse i norskfaget
  • Hvordan du skal bruke de vedlagte tekstene
  • Hvordan du bruker de retoriske begrepene
  • Hvordan du tolker retoriske virkemidler
  • Hvilke elementer du må ha med i en retorisk analyse, og hvilke elementer du ikke skal ha med

Oppskriften på retorisk analyse gir deg svar på alle disse spørsmålene og enda mange flere. 

Oppskriften dekker:

  • Hvordan du kommer i gang med arbeidet med tekstene
  • Hvordan du bygger opp oppgaven
  • Hvordan du skriver de enkelte delene av den retoriske analysen: innledning, hoveddel, konklusjon

Med denne oppskriften ved siden av deg, vil det ikke lenger være så vanskelig å skrive en retorisk analyse. La oss gå i gang.

Eksempel på retorisk analyse

Trenger du mer hjelp til å skrive en retorisk analyse? Da kan Studienetts eksempel på en retorisk analyse være svært nyttig. Denne analysen handler om Dag Øistein Endsjøs kronikk «Nasjonalromantikk». Se Studienetts eksempel her:

Eksempel på Retorisk analyse

Bli knallgod til å skrive eksamenssjangeren ”Retorisk analyse” med dette eksempelet fra Studienett! Gjennom hele eksempeloppgaven viser vi deg hvordan vi har...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn

Retorisk analyse | Oppskrift

[107]
Brukernes anmeldelser
  • 24.01.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    sykt bra, imponert, akkurat det jeg lette etter. last ned nå!
  • 10.02.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    Kjempe bra, dekker alt jeg trenger til tentamen:)
  • 13.11.2018
    Skrevet av Elev på Vg2
    utdannings programmet
  • 23.11.2017
    Skrevet av Elev i 10. klasse
    11/10