Språklige virkemidler i reklamer
Språklige virkemidler som slagord, plussord og bildespråk kan være veldig virkningsfulle i en reklame. I analysen din kan du undersøke hva teksten/språkbruken betyr for reklamens tiltrekningskraft på mottakeren.
- Hvilken form for tekst/språkbruk finnes det i reklamen?
- Hvilke betydninger kan ligge i reklamens tekst?
- Og fremfor alt: Hvordan virker språkbruken på reklamens mottakere?
Innholdsfortegnelse
Analyse av språklige virkemidler
- Brukes det slagord/slogan/motto? Slagord er alltid lette å huske, og det er avgjørende for reklamen at mottakerne kan huske produktet. (F.eks.: “Et lite stykke Norge”, “Just do it”).
- Brukes det kjente talemåter, ordspill eller andre kjente vendinger? (F.eks.: ”forandring fryder”).
- Plussord, positive ord og bruk av billedspråk stiller produktet i et positivt lys. (F.eks. ”et lite stykke Norge”, ”bare lave priser”).
- Brukes det gjentagelse, overdrivelse, kontraster, humor eller rim? Dis