Reklametriks og knep: Argumentasjon i reklamer
Reklamer bruker en rekke triks og knep for å overbevise mottakeren om produktets verdi. Disse triksene og knepene er en form for skjult argumentasjon som ofte er veldig virkningsfullt.
I en reklameanalyse er det svært bra å finne ut av hvilke argumenter, triks og knep reklamen bruker for å overbevise mottakerne og selge produktet.
- Hvilke knep/triks brukes i reklamen?
- Og ikke minst: Hvordan virker disse knepene på reklamens mottakere?
Innholdsfortegnelse
Hvilke knep bruker reklamen?
- Ekspert-knep: Avsenderen prøver å gjøre reklamen mer troverdig ved å bruke uttalelser fra eksperter om budskapet/produktet.
- Eksempel: reklamer for tannkrem hvor tannleger uttaler seg om hvor bra produktet er for tennene.
- Idol-knep/kjendis-knep: Avsenderen prøver å gjøre produktet mer attraktivt ved å vise at et typisk idol/en kjendis bruker produktet.
- Eksempel: Gilette