Reklametriks og knep: Argumentasjon i reklamer

Reklamer bruker en rekke triks og knep for å overbevise mottakeren om produktets verdi. Disse triksene og knepene er en form for skjult argumentasjon som ofte er veldig virkningsfullt.

I en reklameanalyse er det svært bra å finne ut av hvilke argumenter, triks og knep reklamen bruker for å overbevise mottakerne og selge produktet.

  • Hvilke knep/triks brukes i reklamen?
  • Og ikke minst: Hvordan virker disse knepene på reklamens mottakere?

Hvilke knep bruker reklamen? 

  • Ekspert-knep: Avsenderen prøver å gjøre reklamen mer troverdig ved å bruke uttalelser fra eksperter om budskapet/produktet.
    • Eksempel: reklamer for tannkrem hvor tannleger uttaler seg om hvor bra produktet er for tennene.
  • Idol-knep/kjendis-knep: Avsenderen prøver å gjøre produktet mer attraktivt ved å vise at et typisk idol/en kjendis bruker produktet.
    • Eksempel: Gilette
...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn