Image og Livsstil
Veldig mange reklamer spiller på å knytte produktet til en populær livsstil eller et populært image som mottakerne gjerne vil oppnå. Dette er en form for sekundær bruksverdi, altså en verdi som kommer i tillegg til produktets egentlige bruksverdi.
Sekundær bruksverdi
Reklamen ønsker som regel å få det til å se ut som om mottakeren oppnår denne bestemte livsstilen eller dette positive imaget ved å kjøpe produktet.
- Gir reklamen uttrykk for en bestemt livsstil eller et bestemt image?
- F.eks. maskulinitet, sexappell, eleganse, luksus, skjønnhet, kul livsstil, sporty livsstil, miljøriktig livsstil e.l.?
- Hvordan kommer denne livsstilen/dette imaget til uttrykk i reklamen?
- Hvordan knyttes produktet til denne livsstilen/dette imaget i reklamen?
- Bruker reklamen kjente eller vakre personer for å skape et bestemt image?
- Hvordan påvirkes mottakerne av livsstilen/imaget i reklamen?