Virkemidler i reklamer

Et kjennetegn ved reklamer er at de alltid bruker en rekke virkemidler for å få produktet til å fremstå positivt og få mottakerne til å kjøpe produktet. Det kan være visuelle virkemidler, språklige virkemidler, reklame-grep eller andre virkemidler.

I reklameanalysen din er det viktig at du tenker over:

  • Hva de enkelte virkemidlene betyr for hvordan reklamen framstår.
  • Og hvordan virkemidlene påvirker mottakeren til å få lyst til å bruke produktet som det reklameres for. 

Visuelle virkemidler

  • Blikkfang: Hva fungerer som blikkfang i reklamen? Hvordan/hvorfor fanger blikkfanget mottakernes oppmerksomhet?
  • Fargebruk og lys: Hvilke farger og hvilken type lys brukes i reklamen? 
    • Et veldig klart og lyst bilde gjør at reklamen virker positiv,...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn