Reklamens oppbygging

Det er viktig for analysen din at du kommer inn på reklamens oppbygging, da dette viser hvordan innholdet i reklamen fremstilles.

Reklamer prøver ofte å fange mottakerens oppmerksomhet ved hjelp av blikkfang. Blikkfang kan skapes ved hjelp av noe oppsiktsvekkende: farger, lett påkledde fotomodeller eller lignende.

  • Fokus og blikkfang: Hva er blikkfang og hva er fokuset for reklamen? (Vil typisk være produktet eller en person som får noe positivt ut av produktet, f.eks. en glad eller stilbevisst mann eller kvinne).
  • Produktets plassering: Hvordan er produktet plassert og fremhevet i reklamen? (Produktet vil typisk være sentralt plassert).
  • Forgrunn og bakgrunn: Hva er i forgrunnen av reklamen? Hva er i bakgrunnen?
    • Hvordan er tingene/personene passert i forhold til hverandre i reklamen?
    • Det som ...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn