Målgruppe og mottakere
Målgruppen er ekstremt viktig i en reklameanalyse. Analysen din skal nemlig vise hvordan reklamen prøver å overbevise målgruppen/mottakerne om at produktet er verdifullt og at de bør kjøpe det.
Når du analyserer mottaker og målgruppe i reklamen kan du f.eks. se nærmere på følgende:
- Hvilken målgruppe henvender reklamen seg i hovedsak til?
- En bred målgruppe (de fleste nordmenn).
- Eller en mer snever gruppe (f.eks. unge kvinner).
- Hvordan kan man se at reklamen henvender seg til en bestemt målgruppe?
- Mediet vil noen ganger si noe om hvilken gruppe i samfunnet reklamen er rettet mot. Er reklamen f.eks. i et bilmagasin er det sannsynlig at den henvender seg til middelaldrende menn. Hvis det derimot er en reklame i et motemagasin er målgruppen sannsynligvis yngre kvinner.
- Hvordan forsøker reklamen å overtale målgruppen?
- Hvilke virkemidler brukes for å appellere til målgruppen?...