Lyd og musikk

Lyden påvirker mottakerne

Lyden spiller ofte en viktig rolle i en reklamefilm, da den er med på å påvirke mottakernes følelser og inntrykk av produktet.

  • Hva har musikken/lyden i reklamefilmen å si for hvordan produktet fremstår? (Som noe viktig, pent, deilig, troverdig e.l.?)
  • Hvilke følelser skaper lyden hos mottakerne?
  • Understreker lyden noen positive egenskaper ved produktet?
  • Gjør musikken/lyden slik at mottakerne får mer lyst til å kjøpe produktet?

Typer av lyd i reklamefilm

Det finnes ulike lydteknikker som ofte brukes i reklamefilmer.

  • Bakgrunnsmusikk: Bakgrunnsmusikk har ofte den effekten at den skaper en spesiell stemning i reklamefilmen. I reklamefilmer brukes det ofte bakgrunnsmusikk for å skape en spenning eller påvirke publikums følelser på en positiv måte.
  • Temamusikk: Noen reklamefilmer bruker en bestemt temamelodi/temamusikk som mottaker
...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn