Lyd og musikk
Lyden påvirker mottakerne
Lyden spiller ofte en viktig rolle i en reklamefilm, da den er med på å påvirke mottakernes følelser og inntrykk av produktet.
- Hva har musikken/lyden i reklamefilmen å si for hvordan produktet fremstår? (Som noe viktig, pent, deilig, troverdig e.l.?)
- Hvilke følelser skaper lyden hos mottakerne?
- Understreker lyden noen positive egenskaper ved produktet?
- Gjør musikken/lyden slik at mottakerne får mer lyst til å kjøpe produktet?
Typer av lyd i reklamefilm
Det finnes ulike lydteknikker som ofte brukes i reklamefilmer.
- Bakgrunnsmusikk: Bakgrunnsmusikk har ofte den effekten at den skaper en spesiell stemning i reklamefilmen. I reklamefilmer brukes det ofte bakgrunnsmusikk for å skape en spenning eller påvirke publikums følelser på en positiv måte.
- Temamusikk: Noen reklamefilmer bruker en bestemt temamelodi/temamusikk som mottaker