Presentasjon av reklamen
Til å begynne med i analysen er det en veldig god idé å gi en objektiv beskrivelse av hvordan reklamen ser ut. På den måten skaper du overblikk og får en god start på analysen din.
Det vil si at du skal beskrive reklamen uten å inndra dine egne vurderinger i beskrivelsen.
Du kan gjøre rede for følgende:
- Avsender: Hvilket firma/hvilken organisasjon er avsender?
- Produkt: Hva reklameres det for? (f.eks. vann, slankekur, radiostasjon, organisasjon osv. osv.)
- Reklametype: Er reklamen kommersiell (prøver den å selge noe)? Eller ikke-kommersiell (opplysningskampanje, veldedighetskampanje)?
- Budskap og formål: Hva er avsenderens konkrete budskap og formål med reklamen?
- Å overbevise mottakerne om produktets verdi?
- Å få mottakerne til å kjøpe produktet?
- Å få mottakerne til å...