Reklameanalyse | Oppskrift
Med denne oppskriften på reklameanalyse får hjelp til å skrive en reklameanalyse i norsk eller et annet fag.
Den hjelper deg både med analyse av reklamens oppbygging, virkemidler og innhold.
Analyse av en reklame
Når du analyserer en reklame, må du se nærmere på reklamens innhold og virkemidler. Dessuten skal du analysere og vurdere hvordan reklamen lykkes med å overbevise mottakeren.
Med denne oppskriften på reklameanalyse får du alt du trenger når du skal skrive en reklameanalyse.
Eksempler på analyse av en reklame
Underveis i analysemodellen finnes det eksempler på analyse av reklamer. Disse eksemplene kan du bruke som konkret inspirasjon til hvordan man kan analysere en reklame og hvordan man kan formulere seg i en oppgave.
Reklamens formål og hensikt
Reklamen har alltid som formål å enten få mottageren til å kjøpe et bestemt produkt, få et godt inntrykk av en bedrift eller å overbevise om et bestemt synspunkt (f.eks. en reklamen for et politisk parti).
I reklamer er det derfor fokus på kommunikasjonen mellom avsender (som har produsert reklamen) og mottager (forbrukeren). I reklameanalysen din skal du vise hvordan avsenderen forsøker å overbevise mottageren ved hjelp av reklamen.
Reklamens formål og hensikt
Reklamen har alltid som formål å enten få mottakeren til å:
- kjøpe et bestemt produkt
- få et godt inntrykk av en bedrift
- eller å overbevise om et bestemt synspunkt (f.eks. en reklame for et politisk parti).
I reklamer er det derfor fokus på kommunikasjonen mellom avsender (som har produsert reklamen) og mottaker (forbrukeren).
I reklameanalysen din skal du vise hvordan avsenderen forsøker å overbevise mottakeren ved hjelp av reklamen.
I reklameanalysen kan du undersøke hvem reklamen er rettet mot. Dvs. hvilken samfunnsgruppe som er reklamens målgruppe/mottakergruppe. Dette er et viktig poeng i seg selv og dessuten viktig for å vurdere i hvor stor grad reklamen er vellykket.
Se et godt eksempel på en reklameanalyse
Har du ytterligere bruk for hjelp til din reklameanalyse? Da kan det være nyttig å se igjennom et eksempel på en reklameanalyse. Her har du et utmerket eksempel på en analyse av en reklameplakat for NYT NORGE og en reklameplakat for en klokke fra CERTINA: