Reklameanalyse | Oppskrift

6 6 6 6 6 6 (1 anmeldelser)

Med Studienetts oppskrift på reklameanalyse får du best mulig hjelp til analyse av en reklame i norsk eller et annet fag på Vgs.

Oppskriften viser deg hvordan du kan skrive en reklameanalyse og hva du kan komme inn på i analysen din. Oppskriften dekker dessuten analyse av reklamefilmer og TV-reklamer.

Les Oppskriften på Reklameanalyse nå

Reklameanalyse er en viktig del av norskfaget og det er en oppgavetype som ofte dukker opp på heldagsprøver, tentamen og eksamen.

Studienetts oppskrift tar for seg:

  • Reklamesjangeren
  • Virkemidler i reklamer
  • Reklametriks og knep
  • AIDA modellen i reklamer
  • Reklamens oppbygging
  • Målgruppe og mottagere
  • Budskap og vurdering
  • Reklamefilm

Bli ekspert i reklameanalyse med Studienetts oppskrift

Analyse av en reklame

Når du analyserer en reklame må du se nærmere på reklamens innhold og virkemidler. Dessuten skal du analysere og vurdere hvordan reklamen lykkes med å overbevise mottakeren.

Med denne oppskriften på reklameanalyse får du alt du trenger når du skal skrive en reklameanalyse.

Eksempler på analyse av en reklame

Underveis i analysemodellen finnes det eksempler på analyse av reklamer. Disse eksemplene kan du bruke som konkret inspirasjon til hvordan man kan analysere en reklame og hvordan man kan formulere seg i en oppgave.

Reklamens formål og hensikt

Reklamen har alltid som formål å enten få mottageren til å kjøpe et bestemt produkt, få et godt inntrykk av en bedrift eller å overbevise om et bestemt synspunkt (f.eks. en reklamen for et politisk parti).

I reklamer er det derfor fokus på kommunikasjonen mellom avsender (som har produsert reklamen) og mottager (forbrukeren). I reklameanalysen din skal du vise hvordan avsenderen forsøker å overbevise mottageren ved hjelp av reklamen.

Å bruke denne oppskriften

Du skal ikke bruke alle delene av denne oppskriften når du skriver analysen din. Du kan derimot bruke analysemodellen som inspirasjon til hva du kan komme inn på.

Velg noen momenter fra analysemodellen som er spesielt brukbare til den reklamen som du skal analysere.


Brukernes anmeldelser av: Reklameanalyse | Oppskrift


6 6 6 6 6 6

, 07.10.2016

Veldig nyttig, mye bra informasjon her.

Skrevet av: Elev på Vg3