Norsk reklameanalyse
Skal du skrive en reklameanalyse i norsk? Få god hjelp og inspirasjon i de mange eksemplene nedenfor. Dessuten har Studienett laget en oppskrift, hvor vi steg for steg veileder deg igjennom oppgaven din.
Oppskrift på reklameanalyse
Les Studienetts reklameanalyse oppskrift. Denne hjelper deg mot en god karakter, og kan brukes som inspirasjon når du skal analysere reklamer i norskfaget.
I oppskriften får du hjelp til analysere reklamens oppbygging, virkemidler og innhold. På en forståelig måte viser vi deg hva som er viktig å ha med i en reklameanalyse, fra begynnelse til slutt.
Bruk oppskriften som mal, og lær å skrive en god reklameanalyse!
Hva er en reklameanalyse?
I en reklameanalyse skal du se på hvordan avsenderen prøver å overbevise mottakeren.
Det er kommunikasjonen mellom avsenderen og mottakeren som er vesentlig i en reklame. Reklamen kan ha som formål å overbevise mottakeren til å kjøpe noe eller å endre synspunkter. Det er nettopp hvordan dette blir gjort reklameanalysen dreier seg om.
Hvordan skrive en reklameanalyse?
Når du skal skrive en reklameanalyse skal du altså se på hvordan reklamen forsøker å overtale mottakeren. I reklameanalysen skal du blant annet:
- presentere reklamen
- vurdere reklamens målgruppe og mottakere
- se på virkemidlene og hvilken funksjon de har i reklamen
- foreslå hva som kan være budskapet
Avsluttende kan du også overveie om reklamen er vellykket.
Eksempel på reklameanalyse
Du kan få god hjelp til å analysere reklamer ved å se på hvordan andre har løst liknende oppgaver.
Se Studienetts analysehjelp til to bilreklamer her.
I tillegg til Studienetts analysehjelp til reklamer, finner du her en rekke eksempler på reklameanalyser skrevet av elever på videregående skole og grunnskolen.
Her har du en analyse av to reklamer, henholdsvis fra Nyt Norge og Certina.
En analyse av en reklame fra Gilde finner du her.
Reklameanalyse på eksamen
Er du elev på Vg3 studieforberedende utdanningsprogram eller påbygging til generell studiekompetanse, skal du garantert opp til skriftlig eksamen i norsk hovedmål. Går du Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller er elev i 10. klasse, kan du trekkes ut.
På skriftlig eksamen i norsk kan du bli bedt om å analysere én eller flere reklamer. Øv deg på å skrive reklameanalyser og bli forberedt til eksamen!
-
Reklameanalyse | Oppskrift Norsk
Med denne oppskriften på reklameanalyse får hjelp til å skrive en reklameanalyse i norsk eller et annet fag. Den hjelper deg både med analyse av reklamens oppbygging, virkemidler og innhold. Når du an (…)
-
Eksempel på reklameanalyse Norsk
Oppgaven er et godt eksempel på en reklameanalyse skrevet av en elev i norskfaget på Vgs. I denne reklameanalysen analyseres og sammenlignes det to reklamer: En reklameplakat for NYT NORGE og en rekl (…)
-
Peugeot og Volvo | Reklameanalyse Norsk
Her gir vi deg hjelp til å komme i gang med din oppgave. Dette gjør vi ved å vise en rekke eksempler på mulige analyser og sammenligninger av reklameannonsene for Peugeot og Volvo. Denne oppgaven ble (…)
-
Reklamer fra Det Norske og Statoil | Norsk hovedmål | Høst 2014 Norsk
I dette notatet gir vi deg hjelp til å komme i gang med din oppgave. Dette gjør vi ved å vise en rekke eksempler på mulige analyser og sammenligninger av reklameannonsene fra Det Norske og Statoil. Op (…)
-
Say no to nynorsk | Reklameanalyse Norsk
Her gir vi deg hjelp og inspirasjon til å komme i gang med oppgaven din om «Say no to nynorsk», som gitt til forsøkseksamen i Norsk hovedmål/sidemål høsten 2009. Dette gjør vi ved å vise en rekke ekse (…)
-
Reklame for suppe fra Toro | Norsk hovedmål | Høst 2011 Norsk
Her gir vi deg hjelp og inspirasjon til å skrive kortsvarsoppgaven om reklame for suppe fra Toro. Dette gjør vi ved å vise en rekke ideer og eksempler på hva du kan komme inn på i oppgaven din. Kortsv (…)
-
Kampanje fra Helsedirektoratet om saltinntak | Kortsvarsoppgave Norsk
Her gir vi deg hjelp og inspirasjon til å skrive kortsvarsoppgaven om kampanjen fra Helsedirektoratet om saltinntak, som gitt til skriftlig eksamen i Norsk sidemål 28. november 2016. Dette gjør vi ved (…)
-
Reklameanalyse av Tine melk Norsk
Reklameanalyse av Tines reklameplakat, i sammenheng med en kampanje om kortreist mat. Reklameanalysen beskriver reklameplakaten, forklarer hvilke virkemidler som brukes i bilde og tekst og konkluderer (…)
-
Reklameanalyse: Annonse for Flytoget Norsk
Reklameanalyse fra tentamen i norsk om reklameplakaten for Flytoget: Noen ganger er det fint å kunne ta neste tog. Analysen ser på hvilke virkemiddler som er brukt for å appelere til mottakeren, både (…)
-
Nynorsk Reklameanalyse av Epleferda i Hardanger Norsk
En nynorsk reklameanalyse av "Epleferda i Hardanger" som er reklame for Sunniva Eplejuice frå Tine. Analysen kommer inn på komposisjon, fargevalg, ordvalg og budskap. (…)