Norsk reklameanalyse
Skal du skrive en reklameanalyse i norsk? Få god hjelp og inspirasjon i de mange eksemplene nedenfor. Dessuten har Studienett laget en oppskrift, hvor vi steg for steg veileder deg igjennom oppgaven din.
Oppskrift på reklameanalyse
Les Studienetts oppskrift. Denne hjelper deg mot en god karakter, og kan brukes som inspirasjon når du skal analysere reklamer i norskfaget.
I oppskriften får du hjelp til analysere reklamens oppbygging, virkemidler og innhold. På en forståelig måte viser vi deg hva som er viktig å ha med i en reklameanalyse, fra begynnelse til slutt.
Bruk oppskriften som mal, og lær å skrive en god reklameanalyse!
Hva er en reklameanalyse?
I en reklameanalyse skal du se på hvordan avsenderen prøver å overbevise mottakeren.
Det er kommunikasjonen mellom avsenderen og mottakeren som er vesentlig i en reklame. Reklamen kan ha som formål å overbevise mottakeren til å kjøpe noe eller å endre synspunkter. Det er nettopp hvordan dette blir gjort reklameanalysen dreier seg om.
Hvordan skrive en reklameanalyse?
Når du skal skrive en reklameanalyse skal du altså se på hvordan reklamen forsøker å overtale mottakeren. I reklameanalysen skal du blant annet:
- presentere reklamen
- vurdere reklamens målgruppe og mottakere
- se på virkemidlene og hvilken funksjon de har i reklamen
- foreslå hva som kan være budskapet
Avsluttende kan du også overveie om reklamen er vellykket.
Eksempel på reklameanalyse
Du kan få god hjelp til å analysere reklamer ved å se på hvordan andre har løst liknende oppgaver.
Se Studienetts analysehjelp til to bilreklamer her.
I tillegg til Studienetts analysehjelp til reklamer, finner du her en rekke eksempler på reklameanalyser skrevet av elever på videregående skole og grunnskolen.
Her har du en analyse av to reklamer, henholdsvis fra Nyt Norge og Certina.
En analyse av en reklame fra Gilde finner du her.
Reklameanalyse på eksamen
Er du elev på Vg3 studieforberedende utdanningsprogram eller påbygging til generell studiekompetanse, skal du garantert opp til skriftlig eksamen i norsk hovedmål. Går du Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller er elev i 10. klasse, kan du trekkes ut.
På skriftlig eksamen i norsk kan du bli bedt om å analysere én eller flere reklamer. Øv deg på å skrive reklameanalyser og bli forberedt til eksamen!
-
Reklameanalyse | Oppskrift Norsk
Med denne oppskriften på reklameanalyse får hjelp til å skrive en reklameanalyse i norsk eller et annet fag. Den hjelper deg både med analyse av reklamens oppbygging, virkemidler og innhold. Når du an (…)
-
Eksempel på reklameanalyse Norsk
Oppgaven er et godt eksempel på en reklameanalyse skrevet av en elev i norskfaget på Vgs. I denne reklameanalysen analyseres og sammenlignes det to reklamer: En reklameplakat for NYT NORGE og en rekl (…)
-
Peugeot og Volvo | Reklameanalyse Norsk
Her gir vi deg hjelp til å komme i gang med din oppgave. Dette gjør vi ved å vise en rekke eksempler på mulige analyser og sammenligninger av reklameannonsene for Peugeot og Volvo. Denne oppgaven ble (…)
-
Redd verden. Litt hver dag | Kortsvar i Norsk sidemål | Høst 2017 Norsk
Dette er en hjelp til å skrive en kortsvarsoppgave om den sammensatte teksten «Redd verden. Litt hver dag», en reklame fra Svanemerket. Vi kommer inn på hva som er formålet med teksten, og ulike virke (…)
-
Reklame for suppe fra Toro | Norsk hovedmål | Høst 2011 Norsk
Her gir vi deg hjelp og inspirasjon til å skrive kortsvarsoppgaven om reklame for suppe fra Toro. Dette gjør vi ved å vise en rekke ideer og eksempler på hva du kan komme inn på i oppgaven din. Kortsv (…)
-
Reklameannonse til Devold - Retorisk Analyse Norsk
Oppgaven inneholder en retorisk analyse av reklameannonsen til Devold. Reklamen er hentet fra Fjell og vidde, nr 1. 2011, Den Norske Turistforening. Den retoriske analysen fokuserer spesiellt på bruk (…)
-
Analyse og sammenligning av sammensatte tekster Norsk
Analyse og sammenligning av to sammensatte tekster (to reklameplakater). Jeg skal i denne oppgaven analysere og sammenligne to reklameplakater. Den første reklamen heter «Et lite stykke Norge» og (…)
-
Analyse av reklameannonse for Lerum Eplejus, 2011 Norsk
Reklameanalyse av Lerums annonse fra 2011: "Lerums eplejus. Laga av folk som ikkje e eplekjekke". Analysen tar særlig for seg hvordan reklamen appellerer til målgruppen med blikkfang, farger, komposis (…)
-
Reklameanalyse av Amnesty-reklame Norsk
Reklameanalyse av Amnesty-reklame, i nynorsk, kaldet "Et lite stykke Norge". Reklamen er fra 2005. (…)
-
Analyse av Brunost - 150 år Norsk
Analyse av reklameannonse for Tine Brunosts 150-årsjubileum. Reklameanalysen kommer inn på hvilke virkemidler for reklame som blir brukt for å få brunost-reklamen til å fremstå som troverdig og attrak (…)