Norsk leserinnlegg
Skal du skrive et leserinnlegg? Da kan du få god hjelp ved å se på eksemplene vi har funnet frem til deg nedenfor. Eksemplene er skrevet av elever på videregående skole og på ungdomsskolen, og tar for seg flere aktuelle temaer. Bruk eksemplene som inspirasjon og få et godt utgangspunkt til ditt leserinnlegg!
Hva er et leserinnlegg?
I et leserinnlegg skal du ta for deg et bestemt emne. Leserinnlegget er personlig og uttrykker skribentens holdninger, ofte i forbindelse med en aktuell sak.
Et leserinnlegg kan bli publisert i både aviser, blader og på nett. Selve teksten skal ikke være spesielt lang. Leserinnlegget legger derfor ikke frem alle sidene ved en sak, men isteden argumenterer skribenten for egne synspunkter.
Hvordan skrive et leserinnlegg?
Når du skal skrive et leserinnlegg skal du ytre din personlige mening og argumentere for synspunktene dine. Velg gjerne et aktuelt tema eller en sak som opptar folk.
Følg for eksempel disse 4 stegene når du skal skrive et leserinnlegg:
- velg en fengende tittel
- skriv en innledning der du presenterer temaet og synspunktene dine på en interessant måte
- argumenter for synspunktene dine, og bruk gjerne fakta som støtter opp under dem
- avslutt med for eksempel å oppsummere innlegget, eller ved å besvare eller stille et spørsmål
Husk at et leserinnlegg skal være saklig!
Eksempel på leserinnlegg
Nedenfor finner du massevis av eksempler på leserinnlegg. Les igjennom et par av oppgavene og få forslag til tema, oppsett, argumentasjonsmåte og tittel.
Oppgavene handler om en rekke forskjellige temaer. Du finner blant annet leserinnlegg om mobbing, Facebook, fattigdom, stemmerett og fremmedfrykt.
Her har du et leserinnlegg om bruk av skoleuniformer.
Les et leserinnlegg om norsk bistand her.
Et leserinnlegg om fattigdom finner du her.
I norsk blir man ofte bedt om å argumentere, drøfte eller reflektere over en gitt sak eller tekst. Å skrive leserinnlegg er derfor en utmerket måte å øve seg på disse type oppgavene.
Ta en titt på ett eller flere av eksemplene under, og få hjelp og inspirasjon når du skal i gang med ditt eget leserinnlegg.
-
Argumenterende tekst | Stemmerett Norsk
Argumenterende tekst om hvorvidt 16 åringer skal ha stemmerett ved valg i Norge. Teksten er skrevet i norskfaget på vg2 og kommer kort inne på sentrale argumenter for og mot lavere aldersgrense ved va (…)
-
Leserinnlegg | Eksempel Norsk
Her kan du se et godt eksempel på et leserinnlegg, skrevet i norskfaget på Vgs. Ut ifra eksempelet kan du få inspirasjon og idéer til hvordan du kan skrive ditt eget leserinnlegg. Dette leserinnlegge (…)
-
Leserinnlegg om mobbing Norsk
Leserinnlegg om mobbing i i skolen og på arbeidsplassen i Norge. Dette leserinnlegg er skrevet i norskfaget på Videregående. Et spørsmål man kan stille seg er, hva er mobbing? Og hvorfor blir noen mob (…)
-
Er abort ein menneskerett? | Leserinnlegg Norsk
Her finner du et leserinnlegg som handler om abort, og er skrevet på nynorsk. Leserinnlegget er basert på problemstillingen: Er abort en menneskerettighet. Leserinnlegget handler om et innlegg på KrfU (…)
-
Leserinnlegg om fattigdom Norsk
Dette er et leserinnlegg om fattigdom, skrevet på nynorsk på Vg3. Leserinnlegget tar for seg hva kan vi gjøre for å bekjempe fattigdommen i verden. Innlegget får også fram hvordan de fattige lever i (…)
-
Debattinnlegg - tidløs Norsk
Innlegget inneholder ett debatt innlegg om "tiden", hva vi humaner bruker vår tid på. (…)
-
Individets verdi | Argumenterende tekst Norsk
Argumenterende tekst som diskuterer verdien av mennesker i forhold til andre dyr. Oppgaven tar utgangspunkt i en artikkel om sauer som ble drept av en bonde. (…)
-
Leserinnlegg om opprøret i Syria Norsk
Oppgaven inneholder et leserinnlegg om opprøret i Syria. Leserinnlegget inneholder først faktainformasjon om Syria og om "Den arabiske revolusjonen". (…)
-
Dagens ungdom Norsk
Leserinnlegg om dagens ungdom. (…)
-
Er sidemål nødvendig? Norsk
Denne er en del av en avis vi lagde. Vi fikk 5 på hele avisen. Den kan skrives mye lengre og bedre, men den var ment som et leserinnlegg fra typisk ungdom. (…)