Språk og kulturell identitet | Essay
Her gir vi deg hjelp og inspirasjon til å komme i gang med oppgaven din om språk og kulturell identitet, som gitt til eksamen i Norsk sidemål 19. november 2009. Dette gjør vi ved å vise en rekke eksempler på mulige momenter du kan komme inn på, blant annet det å reflektere rundt sin egne kulturelle identitet, valg av språk ved konflikt mellom to kulturer, og betydningen av språklige variasjoner som dialekter og sosiolekter for kulturell identitet.
Fakta om teksten «Gaska»
Forfatter: Siri Broch Johansen
Årstall: 1993
Sjanger: Utdrag fra novelle
Sammendrag
«Gaska» handler om en kvinne med norsk mor og samisk far, som føler seg revet mellom de to kulturene.
Jeg-personen kan ikke samisk selv, og dette viser seg å bli et problem når hun flytter til Oslo. De nye vennene hennes synes det er merkelig at hun er same uten å kunne snakke samisk. Dette får henne til å reflektere mer over sin egen kulturelle identitet, og hun kommer frem til at hun er norsk blant samer og samisk blant «søringer».
Hun er imidlertid stolt over sitt samiske opphav, og prøver å lære seg samisk for å bli mer enn bare «femti prosent» samisk. I begynnelsen har hun store vanskeligheter med å lære seg språket, og blir latterliggjort av andre samer. Til slutt kommer likevel ordene plutselig til henne, og hun kan nå føle seg som en fullverdig same.
Ordliste
Gaska: mellom
Bakgrunnskunnskap
Før du går i gang med denne oppgaven, kan det være nyttig med litt kunnskap om fornorskingspolitikken som samene ble utsatt for fra 1700-tallet til siste del av 1900-tallet.
Samisk religion: Den tradisjonelle samiske religionen ble nærmest utryddet og erstattet av kristendommen på grunn av omfattende misjonsarbeid på 1700- og 1800-tallet.
Motstand mot samenes livsførsel: Tradisjonelt levde samene hovedsakelig av reinsdrift og fiske, men dette ble langt vanskeligere på grunn av fornorskingspolitikken. I 1902 ble det for eksempel forbudt å selge jord til samer, noe som gjorde denne trandisjonelle levemåten vanskelig.
Forbud mot samisk undervisning: Det ble innført forbud mot samisk undervisning i skolen, en rettighet de ikke fikk tilbake før i 1967. Mange samiske barn måtte gå på internatskoler der de skulle bli så «norske» som mulig. Jeg-personen i teksten «Gaska» hadde foreldre som giftet seg på 60-tallet, og det er dermed mulig at hennes manglende samiskkunnskaper er et resultat av denne fornorskingspolitikken.
Hjelp til oppgavetypen
Har du behov for hjelp til oppbygging og skriving av oppgavetypen essay? Se Studienetts oppskrift på essay i Norsk her:
Hjelp til Nynorsk
Mange elever sliter med nynorsken, derfor har Studienett utarbeidet en Nynorsk Grammatikk Guide som gir deg all hjelpen du trenger i nynorsk.