Bildeanalyse
Få hjelp til å skrive en god bildeanalyse. Ved å se hvordan andre har løst denne oppgavetypen, kan du få veiledning og inspirasjon til din egen bildeanalyse.
Nedenfor finner du en rekke eksempler på bildeanalyser. I tillegg har Studienett laget en oppskrift, der vi veileder deg igjennom en analyse og fortolkning av et bilde.
Les Studienetts oppskrift på en bildeanalyse. Formålet med oppskriften er å hjelpe deg med å skrive en god bildeanalyse, og med å få bedre karakterer i norsk.
Bruk oppskriften som inspirasjon, og få et godt utgangspunkt når du skal ta fatt på din egen bildeanalyse.
Vår bildeanalyse oppskrift fungerer også utmerket som hjelp til dine eksamensforberedelser i norsk.
Hva er en bildeanalyse?
En bildeanalyse dreier seg om bildets betydning. I bildeanalysen skal du altså ikke si hva du mener om det gitte bildet. Isteden skal du prøve å finne ut hva bildet betyr.
Hvordan skrive en bildeanalyse?
Når du skal skrive en bildeanalyse, kan du følge disse 5 stegene:
- presenter bildet
- skriv en stilistisk analyse
- analyser innholdet
- plasser bilder i en sjanger, isme eller periode
- tolk bildet
Til å begynne med kan du presentere bildet. Deretter kan du skrive en stilistisk analyse, som tar for seg bildets form, farge og lys, innen du prøver å forbinde bildets form til innholdet. Se deretter om du kan plassere bildet i en sjanger, isme eller periode. Avsluttende skal du fortolke bildet.
Eksempel på bildeanalyse
Ta en titt på hvordan andre har skrevet en bildeanalyse, og få gode tips til din egen oppgave. Eksemplene kan hjelpe deg med oppsett og innhold, samt hvilket bilde du kan analysere. Under finner du blant annet bildeanalyser av ”Livets dans” og ”Skrik” av Edvard Munch.
Bildeanalysen av ”Livets dans” finner du her.
Se analysen av maleriet ”Skrik” her.
Bildeanalyse på eksamen
På Vg3 skal du opp til eksamen i norsk. På eksamen kan du bli bedt om å analysere et bilde. Du kan også bli spurt om å sammenligne et bilde med en annen tekst.
Øv deg på å analysere bilder, og bli godt forberedt til eksamen i norsk!
-
Bildeanalyse oppskrift Norsk
Denne bildeanalyseoppskriften er et forslag til hvordan du kan gå frem når du skal analysere og fortolke et bilde. Det er ikke en endelig oppskrift. Å gjøre en god analyse og fortolkning av et bilde h (…)
-
Skrik Norsk
Her får du hjelp til å analysere og tolke bildet «Skrik». Bildet er malt av Edvard Munch i 1893. Munch har laget to versjoner av maleriet med oljemaling, to versjoner med pastellkritt og én utgave som (…)
-
Tolkning av Christian Krohgs "Kampen for tilværelsen" Norsk
Inneholder bildeanalyse/tolkning av Christian krohgs "Kampen for tilværelsen" + sentrale trekk om Tromsødialekten. (…)
-
Eksempel på bildeanalyse Norsk
Oppgaven er et utmerket eksempel på en bildeanalyse skrevet i norskfaget på Vgs. Her analyseres bildet Livets dans av Edvard Munch. Maleriet settes i kontekst til Edvard Munchs øvrige verker og kuns (…)
-
Analyse av Brudeferd i Hardanger Norsk
Oppgaven er en analyse av maleriet "Brudeferd i Hardanger" fra 1848 av Adolph Tidemand og Hans Gude. Oppgaven tar for sig en beskrivelse av bildet og en analyse av oppbygning og ulike virkemidler. I t (…)
-
Aften på Karl Johan | Analyse Norsk
Kort analyse av det symbolistiske verket "Aften på Karl Johan" fra 1821 av Edvard Munch. (…)
-
Analyse av maleriet Livets Dans (Edvard Munch) Norsk
Analyse av maleriet Livets Dans av Edvard Munch med innledning om Munch som kunstner. (…)
-
Analyse av Uten håp og Når stormen velter seg om huset Norsk
Analyse av maleriet «Uten håp» av Frida Kahlo og teksten «Når stormen velter seg om huset» av Dagny Juel Oppgaven er fra hovedmåls eksamen november 2009. (…)
-
Tentamen i norsk hovedmål våren 2014 Norsk
Besvarelse på heldagsprøve / tentamen i norsk hovedmål. Kortsvarsoppgaven inneholder en analyse av et postkort og langsvarsoppgaven er en analyse og tolkning av diktet "Taksameteret går", skrevet av H (…)
-
Bildeanalyse av "Soria Moria Slott" av Theodor Kittelsen Norsk
En bildeanalyse av Soria Moria Slott, et bilde malt av Theodor Kittelsen. Beskrivelse av bildet: Tolkning av bildet: Komposisjon: Lærers kommentar: 5 + (…)