To stillingsannonser | Sammensatt tekst
Her gir vi deg hjelp til å komme i gang med oppgaven der du ble bedt om å sammenligne to stillingsannonser, som gitt til skriftlig eksamen i Norsk hovedmål 22. november 2016. Dette gjør vi ved å vise en rekke eksempler på mulige analyser og sammenligninger av visuelle, språklige og retoriske virkemidler i reklameannonsene «Adresseavisen søker Javautvikler» og «Å jobbe med IKT i Forsvarets logistikkorganisasjon».
Fakta om «Adresseavisen søker Javautvikler»
Avsender: Adresseavisen Teknologi via rekrutteringsselskapet Experis
Medium og utgivelse: Trykket i Adresseavisen 30.1.2016
Sjanger: Stillingsannonse
Tekstens hensikt: Hensikten med annonsen er å få flest mulig gode søkere til den aktuelle stillingen
Fakta om «Å jobbe med IKT i Forsvarets logistikkorganisasjon»
Avsender: Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO)
Medium og utgivelse: Trykket i A-magasinet, bilag til Aftenposten, 22.5.2015
Sjanger: Stillingsannonse
Tekstens hensikt: Hensikten med annonsen er å få flest mulig kvalifiserte søkere til stillingen
Hjelp til oppgavetypene
I tillegg har Studienett laget oppskrifter som dekker alt du kan komme inn på i en slik analyse. Se oppskriftene her:
Sammensatt tekst: Har du behov for hjelp til å analysere en sammensatt tekst? Se Studienetts oppskrift på analyse av sammensatte tekster her:
Reklameanalyse: Hvis du har behov for hjelp til å skrive en reklameanalyse, så se Studienetts oppskrift på reklameanalyse her:
Retorisk analyse: Har du behov for hjelp til å skrive en retorisk analyse? Se Studienetts oppskrift på retorisk analyse her: