[4]

Aust-Vågøy | Analyse

Her gir vi deg hjelp og inspirasjon til analyse av diktet «Aust-Vågøy, Mars 1941» av Inger Hagerup. Dette gjør vi ved å vise en rekke eksempler på mulige analyser av f.eks. oppbygging, språk og tema.

Inngangsvinkler til analyse og tolkning

Her kommer vi med forslag til ulike elementer du kan fokusere på, og som kan fungere som en rød tråd i analysen din.

Motstand: En viktig hensikt med diktet er å motivere nordmennene til å stå sammen i tross mot nazistene. Hvilke virkemidler er viktige i denne sammenhengen? Her kan du komme inn på den faste oppbyggingen med rim og rytme, samt språklige virkemidler som bruk av pronomen, språklige bilder og gjentakelse.

Historisk kontekst: «Aust-Vågøy» forteller om en bestemt historisk hendelse. Sett deg gjerne litt inn i hva som skjedde, og tenk over hvilken funksjon diktet hadde i forbindelse med denne hendelsen. Hvilke budskaper formidlet diktet til nordmenn under 2. verdenskrig?

Tradisjonalisme: Diktet er skrevet på en typisk tradisjonell form. Det kan være interessant å se nærmere på sammenhengen mellom diktets oppbygging og budskapene det formidler. Hvorfor passer denne stilen så godt til hensikten med diktet?

Oppskrift på diktanalyse

I tillegg har Studienett laget en oppskrift på diktanalyse som dekker alt du kan komme inn på i en slik analyse. Se oppskriften her:

Diktanalyse

Denne oppskriften er en hjelp til deg som skal analysere et dikt. Den kan brukes som inspirasjon til analyse og tolkning av alle typer dikt, og den er god å bruke til både lekser, oppgaveskriving og på eksamen.

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn

Aust-Vågøy | Analyse

[4]
Brukernes anmeldelser
  • 04.01.2022
    Skrevet av Elev på Vg3
    litt rotete men bra
  • 16.09.2022
    Skrevet av Elev på Vg3
  • 09.03.2022
    Skrevet av Elev på Vg3
  • 10.05.2021
    Skrevet av Student på 2. år