Nyenkelhet

På slutten av 1960-tallet kom en reaksjon på det vanskelige billedspråket og de alvorlige temaene i modernistisk litteratur. Nyenkelheten kombinerte eksperimenteringen fra modernismen med en enklere og lettere forståelig utforming. Lyrikken skulle renses for vanskelig symbolikk.

Denne nye og mer lekende modernismen fant også flere av sine forbilder i tidligere modernisme. For eksempel ble diktene fremstilt som former (bokstavene kunne for eksempel forme et hjerte eller en sol med stråler), en typografisk metode som også ble brukt av for eksempel Guillaume Apollinaire på 1920-tallet.

Forfatterne i denne nye retningen regnet seg selv som modernister, men ønsket hovedsakelig å få i gang en slags fornyelse av modernismen og få den i en mer folkelig ret...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn