Jeg har aldri sett elg og Reklame for geitost | Norsk sidemål | Vår 2017

Her gir vi deg hjelp og inspirasjon til å skrive oppgaven om forestillinger om det norske i «Jeg har aldri sett elg» og reklamen for geitost fra TINE. Dette gjør vi ved å vise en rekke ideer og eksempler på hva du kan komme inn på i oppgaven din. Vi anbefaler at du utformer denne oppgaven som en norsk fagartikkel.

Oppgaven er fra skriftlig eksamen i norsk sidemål fra 23. mai 2017:

Oppgaveformulering

Oppgave 1

Vedlegg:

    No. 4: «Jeg har aldri sett elg», 2017

    Reklame for geitost, 2008

Forklar hvordan ulike forestillinger om det norske kommer til uttrykk i de to tekstvedleggene. Vurder hvorfor tradisjonelle norske motiv er populære i dag, for eksempel i reklame, tv-produksjoner, film og litteratur.

Kommentar: Oppgaven er todelt. I den første delen skal du bruke konkrete eksempler fra tekstvedleggene. I den andre delen skal du bruke relevante eksempler du kjenner til, og vise evne til selvstendig refleksjon.

Fakta om «Jeg har aldri sett elg»

Låtskriver: No. 4 (popgruppe fra Oslo)
Utgivelse: 2017
Sjanger: poplåt

Fakta om reklame for geitost

Avsender: TINE
Trykket: 2008
Sjanger: reklameannonse for geitost/brunost

Sammendrag av «Jeg har aldri sett elg»

«Jeg har aldri sett elg» er en sang av popgruppen No. 4 fra Oslo. Teksten handler om en person som tenker over de spennende stedene  i verden hun eller han kunne reist, men som egentlig synes det er mer enn nok å oppleve her i Norge.

Jeg-personen i teksten skriver om ulike deler av norsk natur, som Preikestolen, Lofoten og vide vidder; om stavkirker og om dyrearter som er vanlige her i Norge, som sau, hest og måke, og konstaterer at det er mer enn nok hun/han enda ikke har sett og gjort her i landet. Personen har heller aldri sett elg.

Selv om det ville vært interessant å besøke Japan, eller å leve blant løver på savannen, konkluderer jeg-personen at det er i Norge hun/han hører hjemme, og at Oslomarka er mer enn nok eksotisk – der kan man til og med se elg.

Presentasjon av reklame for geitost

Reklamen for TINE geitost består i all hovedsak av et bilde av en norsk snøbrettkjører som bærer brettet sitt mens hun går i snøen. I bakgrunnen ser vi både snødekte fjelltopper og blå himmel. Den blonde kvinnen er kledd i vanlige snowboardklær, med lue, briller skjøvet opp på pannen, votter og sko, men oppå den hvite jakken har hun et rødt bunadsliv og en stor bunadssølje, og på lårene på den svarte buksen er det rosemaling.

Kvinnen er plassert til venstre i bildet, og til høyre, med himmelen som bakgrunn, kan vi lese en tekst om produktet det reklameres for – geitost. Teksten er skrevet i en skrifttype som er snirklete og gammeldags, og overskriften er «Gammel tradisjon i ny drakt».

I teksten skriver TINE at brunosten, med den karakteristiske smaken som nordmenn elsker, nå kommer i ny innpakning, men med den samme originale smaken: «Akkurat slik den har vært i snart 150 år».

Helt nederst til venstre i reklamen er TINEs logo trykket, og nederst til høyre er det bilde av den nye innpakningen. Til venstre for bildet av brunosten i det nye designet står det: «Brunostene fra TINE – noe av det som gjør nordmenn til nordmenn».

Hjelp til Nynorsk

Mange elever sliter med nynorsken, derfor har Studienett utarbeidet en Nynorsk Grammatikk Guide som gir deg all hjelpen du trenger i nynorsk.

Nynorsk grammatikk

Denne veiledningen til nynorsk grammatikk gir deg på en enkel og forståelig måte en komplett innføring i nynorsk som sidemål. Den tar for seg både grammatikk, ordvalg og setningsbygning, i tillegg til å forklare hvordan du kan få best mulig utbytte av ordlisten og andre hjelpemidler.

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn

Jeg har aldri sett elg og Reklame for geitost | Norsk sidemål | Vår 2017

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 25.09.2020