Jakta på lærlingane | Kortsvars­oppgave

Her finner du Studienetts hjelp til kortsvarsoppgaven om reklameplakaten “Jakta på lærlingane”. Oppgaven ble gitt til norsk skriftlig eksamen i hovedmål, høst 2020.

På siden om sammendrag og formål gir vi et sammendrag av plakatens innhold. Her får du også inspirasjon til hvordan du kan formulere formålet med plakaten.

Deretter får du hjelp og idéer til hvordan teksten appellerer til mottakerne. Vi kommer inn på appell til både patos, logos og etos, altså hvordan reklameplakaten taler til mottakernes fornuft og følelser, og hvordan den skaper troverdighet.

Kortsvarsoppgave

Vedlegg:

– «Jakta på lærlingane», reklameplakat fra ferjeselskapet Fjord1, 2020

Gjør kort greie for formålet med den sammensatte teksten, og forklar hvordan teksten appellerer til mottakerne. Bruk begrep fra retorikken.

Kommentar: Du skal svare på en presis måte og bruke relevant fagspråk. Du skal skrive om både etos, patos og logos, men du velger selv hva du vil legge mest vekt på.

Utdrag av oppgavehjelpen:

Bruk av etos i overskriften

Appellformen etos handler om at avsenderen får fremstilt seg selv som troverdig, tillitsvekkende og seriøs. Dette klarer fergeselskapet Fjord1 særlig gjennom reklamens overskrift øverst: 

Fjord1 har cirka 60 lærlingar kvart år, og dette talet skal auke!

Det at Fjord1 har så mange lærlinger, “cirka 60 lærlingar kvart år”, skaper troverdighet. For det forteller mottakerne at selskapet har suksess og mye erfaring med å opplæring av lærlinger. På den måten øker sjansen for at mottakerne får tillit til ...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn

Jakta på lærlingane | Kortsvarsoppgave

[3]
Brukernes anmeldelser
  • 26.01.2021
    Skrevet av Elev på Vg3
    5
  • 01.12.2021
    Skrevet av Elev på Vg3
  • 06.05.2021
    Skrevet av Elev på Vg3