Norsk

Hva går en fagartikkel i Norsk ut på?

I en fagartikkel i Norsk skal du formidle et emne på en klar og nøytral måte. Typisk skal du redegjøre for et norskfaglig emne og deretter drøfte en sak som er relatert til emnet. Men du kan også bli bedt om f.eks. å reflektere over emnet eller sammenligne to tekster som har hvert sitt syn på emnet.

Fagartikkelen er en sentral sjanger i Norskfaget, og den nevnes direkte i læreplanens kompetansemål. Her står det at du skal kunne

  • skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige eller tverrfaglige temaer etter Vg1.
  • skrive fagartikler som gjør rede for og drøfter tekster i kontekst etter Vg2.
  • orientere deg i faglitteratur, vurdere kilder kritisk og skrive fagartikler som greier ut om og drøfter norskfaglige emner etter Vg3.

Du vil derfor møte på forskjellige krav til fagartiklene dine underveis i skoleløpet. Du kan bruke oppskriften vår til alle de typene fagartikler du møter på.

Fagartikkelen skiller seg på flere måter fra andre oppgavesjangere i Norsk:

  • En fagartikkel har en nøytral og objektiv tone, mens et essay har en personlig tone.
  • En fagartikkel informerer og diskuterer, mens et essay stiller spørsmål og undrer seg.
  • En fagartikkel undersøker et faglig emne, mens en…

...

Eksempel på en fagartikkel i Norsk

Her finner du et eksempel på en fagartikkel i Norsk. Eksemplet er kommentert, slik at du blir veiledet til hvordan du selv kan skrive en fagartikkel.

Fagartikkel om kjønnsroller

De tradisjonelle kjønnsrollene har vært debattert i mange år. Allerede i 1741 satte Ludvig Holberg spørsmålstegn ved de vanlige forventningene til menn og kvinner med sin roman Niels Klims reise til den underjordiske verden. Her forteller han om et likestilt samfunn av snakkende trær, hvor ledere velges på bakgrunn av kvalifikasjoner fremfor kjønn. I dag drøfter vi også kjønnsrollenes betydning for menn og kvinners jobb. I kronikken «Holdningene dine hindrer likestilling» fra Sunnmørsposten 8. mars 2022, argumenterer Sunniva Bøstrand for at kvinner ikke velges til lederstillinger pga. gammeldagse stereotyper og ubevisste holdninger. Men hva slags kjønnsstereotyper er det snakk om? Og skal vi som samfunn gjøre noe med dem? 

Kommentar til innledningen
 

Kun brukere med et Studienett medlemskap kan lese denne teksten. Kjøp tilgang.

Ifølge Store norske leksikon er kjønnsroller de forventningene og normene vi tradisjonelt forbinder med det ene eller det andre kjønnet (Teigen & Svartdal, 2020). F.eks. har man tradisjonelt betraktet kvinnen som et omsorgsfullt følelsesvesen, mens mannen ble betraktet som et ambisiøst og logisk fornuftsvesen. Det har medført at mange har ansett omsorgs- og helsefag som «kvinnefag», mens økonomi, handel og ledelse har vært regnet som «mannefag». 

I dag er ma…

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn