The Ant-Eater | Analysis

Få hjelp til din analyse av “The Ant-Eater” med Studienetts egen study guide. Her får du utmerket hjelp og inspirasjon til din analyse av Roald Dahls dikt, som funnet i Targets, s. 40.

Ved å vise deg flere eksempler på mulige analyser av “The Ant-Eater”, veileder vi deg trygt og godt igjennom analysen din. Her redegjør vi for:

  • Komposisjon
  • Karakterer og fortelleren
  • Språk og stil
  • Bilder og metaforer
  • Tema

Presentasjon av teksten

Title: “The Ant-Eater”

Author: Roald Dahl

Published in: “Dirty Beasts”

Date of Publication: 1983

Genre: Poem

Roald Dahl var en britisk forfatter som var mest kjent for sine barnebøker. Han er en av de mest kjente og kjære britiske forfatterne i det 20. århundre. Diktet “The Ant-Eater” er en del av diktsamlingen “Dirty Beasts”, som ble publisert i 1983. Diktsamlingen presenterer noen uvanlige gjerninger utført av dyr som griser, krokodiller, løver, maurslukere osv.

Utdrag:

Her har du en smakebit fra våres study guide om “The Ant-Eater”:

Inner composition

The poem begins by letting the reader know that Roy is the only-child of a wealthy family from San Francisco Bay. He is extremely spoiled and his latest desire is to own a “peculiar pet” (p. 40, l. 26). In order to please him, his father buys him an ant-eater, whom the boy treats miserably. The ant-eater is starving and the boy shows no mercy; he even torments the ant-eater more by sending him to find some ants to eat. The ant-eater saves himself from starvation when he encounters Roy’s aunt. As the American pronunciation of “aunt” is similar to the British “ant”, the ant-eater immediately devours the woman. Terrorised, Roy hides, but the ant-eater eventually finds him. The poem ends with the ant-eater claiming that Roy would make an excellent dessert.

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn

The Ant-Eater | Analysis

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 29.05.2016
    Skrevet av Elev på Vg3