Oppbygging og visuelle virkemidler

I denne delen ser vi nærmere på hvordan annonsen «Arv og miljø» er bygget opp. Vi ser på hva den består av, og om den er i formmessig balanse.

Annonsen er bygget opp rundt tekst og bilde

«Arv og miljø» er en sammensatt tekst som består av både tekst og bilde. Bildet fanger mottakerens interesse, mens teksten formidler reklameannonsens budskap. I øverste høyre hjørne av annonsen finner vi SINTEFs logo i mørkeblått og hvitt. Dette er farger som vi typisk forbinder med seriøsitet og alvor.

Teksten fyller nederste halvdel av annonsen. Den har rubrikken «Arv og miljø», og brødteksten er satt opp i to spalter. Selv om brødteksten er skrevet med en mindre skriftstørrelse, er den satt opp med luft rundt teksten og mellom hvert avsnitt. Dette gir brødteksten en innramming i hvitt som styrker annonsens visuelle harmoni og balanse.

Bildet fungerer som annonsens blikkfang. Det viser to yngre kvinner, den ene på et laboratorium og den andre på en fabrikk. Bildet er en collage, hvor de to forskjellige motivene er satt sammen. Bildet er derfor delt loddrett på midten.

I bildets forgrunn ser man en yngre kvinne i laboratoriefrakk, gummihansker og beskyttelsesbriller til venstre i halvprofil. Hun har armene i kryss, ser direkte inn i kameraet og smiler til mottakeren. Til høyre står den andre kvinnen – på samme måte i halvprofil, og i samme positur. Hun er iført en gul beskyttelseshjelm og oransje arbeidsklær, og hun er skitten i ansiktet og på klærne. På beskyttelseshjelmen har hun et par hørselsvern. Hun smiler også til kameraet.

Bakgrunnen til venstre er et laboratorium i hvitt og lyseblått, hvor en mann står i kjeledress med ryggen til. I bakgrunnen til høyre står det en mann som sveiser på et stykke stål i et fabrikkmiljø preget av røde og brune f...

Teksten som vises ovenfor er bare et utdrag. Kun medlemmer kan se hele innholdet.

Få tilgang til hele nettboken.

Som medlem av Studienett.no får du tilgang til alt innholdet.

Kjøp medlemskap nå

Allerede medlem? Logg inn