Utviklingen av flerstemmighet | Musikk tentamen

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Musikk, dans og drama Vg2
  • Musikk i perspektiv 1
  • 4
  • 4
  • 1432
  • PDF

Utviklingen av flerstemmighet | Musikk tentamen

Oppgaven er fra tentamen i Musikk i perspektiv 1 og omhandler utviklingen av flerstemmighet.
Oppgaven var å skrive om utviklingen av flerstemmighet fra Middelalder og fram til Wienerklassisimen.

Lærers kommentar

"Mye bra stoff her. Savner kanskje et eksempel fra Palestrina, men ellers har du gjort mange fornuftige valg."
Karakter 4/5

Utdrag

Tentamen i MiP
Oppgave 2
Utviklingen av flerstemmighet
I denne presentasjonen har jeg tenkt å snakke om utviklingen av flerstemmighet fra den første formen for flerstemmighet fra middelalderen, til den wienerklassisistiske stilen til Mozart og Haydn. Jeg vil prøve å forklare utviklingen så godt som mulig ved hjelp av lytteeksempler.

Vi finner de første kildene på flerstemmighet i middelalderen, rundt år 1000. Her er det en gregoriansk melodi i overstemmen, kalt vox principalis og en motstemme, kalt vox origanalis. Denne typen flerstemmighet ble kalt parallelt organum, fordi disse to stemmene gikk parallelt med enten en kvart eller en kvint avstand. Her vil jeg bruke lytteeksempelet ”Magnushymnen” som tydelig viser de to parallelle stemmene. Også viktig er at stemmene er for det meste syllabiske, altså at de har en tone per stavelse.
På starten av 1100-tallet utvikler det seg en ny type organum, kalt melismatisk organum. Dette navnet på stilen kommer ganske enkelt av at overstemmen synges melismatisk, altså flere toner på samme stavelse, i motsetning til parallelt organum hvor det meste var syllabisk. I tillegg lå den gregorianske stemmen her i understemmen og... Kjøp tilgang for å lese mer

Utviklingen av flerstemmighet | Musikk tentamen

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.

Brukere som har lastet ned Utviklingen av flerstemmighet | Musikk tentamen, har også lastet ned