Treningplanlegging | Fotball

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Treningslære 2
  • Ingen karakter gitt
  • 5
  • 1179
  • PDF

Treningsplanlegging: Treningplanlegging | Fotball

Treningplanlegging for fotball og notater om typiske skader i idretten.

Oppgaven inneholder arbeidskravanalyse basert på en midtbanespiller, målserring og skader.

Kilder:
Aktivitetslære, forlag Gyldendal, forfattere Eystein Enoksen, Anders O. Brunes og Svein Håvard Sletten. S.388-389.
Treningslære, forlag Gyldendal, forfattere Asbjørn Gjerset, Kjell Haugen, Per Holmestad og Rune Giske. S. 29-32.

Innhold

Treningplanlegging Fotball
Hovedmålsetting
Skader
Arbeidskrav analyse
Utholdenhet
Hurtighet
Utholdende muskelstyrke
Spenst
Bevegelighet
Teknikk
Taktikk
Psykiske egenskapene
Sosiale egenskaper
Kilder

Utdrag

Fotball foregår i 90 minutter. Du vil bli utsatt for flere forrskjellige situasjoner som krever ulike egenskaper. Dette stiller et stort krav til arbeidskravanalyse. Da er det viktig å analysere de arbeidkravene som fotballen stiller sånn at du kan trene på de ulike egenskapene sånn at du kan gjøre de rette valgene. Her er et diagram som viser ulika arbeidskravanalyse og hvorvidt du trenger dem. 1-10 skalaen viser...Eks for marathon så er aerob utholdenhet 10.

---

Hurtighet
Hurtighet deles inn i fire deler. Reaskjon, akselasjon, maksimal hurtighet og utholdene hurtighet. Reaskjon handler om hvor fort du kan oppfatte en situasjon eller lese spillet. Syns og hørselsevenen spiller en stor rolle. Evnen til å reagere fort, keepere bruker denne evnen mye. Akselresjons handler om hvor fort du i de første meterne. Dette er viktige for en cm bytter mål eller ikke. Maksimal hurtighet er evnen til passere andre motspillere med fart eller holde dem unna. Utholdenhet hurtighet handler mer om utholdheten din i løpe av kampen, mer presist sagt mot slutten av kampen... Kjøp tilgang for å lese mer

Treningplanlegging | Fotball

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.