TGI Fridays | Situasjonsanalyse

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1
- 5
- 9
- 1612
TGI Fridays | Situasjonsanalyse
Her finner du en oppgave i Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 som handler om restaurantkjeden TGI Fridays. Oppgaven besvarer 4 spørsmål. I oppgave 1 ses det nærmere på bedriftens selskapsform. I oppgave 2 finner du en situasjonsanalyse, som tar for seg både interne og eksterne arbeidsbetingelser, samt en SWOT-analyse. I oppgave 3 gis det råd til hvordan rekrutteringsprosessen i TGI Fridays kan foregå, og i oppgave 4 ses det nærmere på den daglige ledelsen.
Utdrag
3. Konkurransemidlene
Med konkurransemidlene mener vi hvilke midler bedriften kan konkurrere med:
- Produkt
- Pris
- Plass (distribusjon)
- Promotering (massekommunikasjon)
Pris
I dette markedet som TGI Fridays opererer i, er pris en vesentlig faktor. Fridays må derfor til enhver tid være påpasselig på hvilke priser som konkurrentene kjører på produktene sine, og ut i fra dette velge ut den mest hensiktsmessige prisen.
Produkt
Fridays tilbyr et bredt utvalg av retter som skal tilfredsstille alle typer kunder, enten du vil ha litt sunnere mat og kose deg med eller en god dessert. TGI Fredagens har tidligere hatt Atkins-godkjente forretter, hovedretter og desserter. I 2006 ble det Atkins navn fjernet fra menyen, men restauranten fortsetter å tilby både lav-karbohydrat og lav-fett menyelementer. Den britiske menyen tilbyr glutenfrie varer. De har også markert antall kalorier pr rett på menyen noe som kan være konkurransedyktig, men samtidig ikke.
Promotering (Massekommunikasjon)
Når det gjelder markedskommunikasjon, har Fridays flere kanaler de bruker for å nå ut til sine kunder. Blant annet er Fridays-kjeden veldig kjent blant ungdommer og det har blitt et «merkevare». I tillegg til å sponse TV-programmer, har de også reklamer som går i pausen på TV som jeg har sett tidligere... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn