Tentamensbesvarelse i markedsføring og ledelse våren 2013

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studiespesialisering Vg3
  • Markedsføring og ledelse 2
  • 5
  • 18
  • 6032
  • PDF

Tentamensbesvarelse i markedsføring og ledelse våren 2013

Tentamensoppgave i markedsføring og ledelse 2 som er basert på en gammel eksamensoppgave fra våren 2013. Besvarelsen kommer inn ekspansjonsmatrisen, kommunikasjonsstrategi, personalutvikling og bærekraftig utvikling.

Oppgaveformuleringer:
1. Ta utgangspunkt i ekspansjonsmatrisen. Vurder og anbefal en vekststrategi for Måkestrand AS.
2. Anbefal en realistisk kommunikasjonsstrategi for Måkestrand AS med utgangspunkt i markedets, organisasjonens og produktets karakter.
3. Gjør rede for hvilke tiltak Ivar og Camilla kan iverksette for å utvikle personalet som ledd i internmarkedsføringen til Måkestrand AS.
4. Gjør rede for hvordan Måkestrand AS kan framstå som en bærekraftig reiselivsbedrift.

Innhold

Oppgave 1
- Markedsinntrengning
- Markedsutvikling
- Produktutvikling
- Diversifikasjon
- Konklusjon
Oppgave 2
- Valg av budskap - hva skal vi si?
- Formulering av budskap - hvordan skal vi si det?
- Informative appeller
- Valg av kommunikasjonskanal og mediemiks
- Konklusjon
Oppgave 3
- Strategisk intern markedsføring
- Taktisk intern markedsføring
- Konklusjon
Oppgave 4
Kildeliste

Utdrag

For å sikre Måkestrand AS en god vekst og utvikling for bedriften er det viktig for dem å utvikle en vekststrategi. Spesielt med tanke på at de er i oppstartingsfasen. Det vi skal se på nå er vekst gjennom ekspansjon og med det tar vi derfor utgangspunkt i ekspansjonsmatrisen. Denne modellen handler om fire forskjellige veier som bedriften kan gå for å styrke sin posisjon på markedet. Strategiene er :
• Markedsinntrengning (samme produkt på samme marked)
• Markedsutvikling (samme produkt på nytt markedet)
• Produktutvikling (nytt produkt på samme marked)
• Diversifikasjon (nytt produkt på nytt marked)

Markedsinntrengning
Gjennom en undersøkelse tatt fra Store Norske Leksikons sine sider viser den at det viktigste feriemålet for nordmenn er Norge og at i 2003 reiste 78 % av befolkningen på ferietur i Norge. Det denne undersøkelsen viser er at det er god vekst for gode aktivitetsmuligheter for oss nordmenn som er på ferie i eget land. Det finnes mange konkurrenter der ute på markedet som tilbyr forskjellige ferieaktiviteter rundt om i Norge. En strategi innenfor markedsinntrengning man kan gjennomføre er å forsøke å ta... Kjøp tilgang for å lese mer

Tentamensbesvarelse i markedsføring og ledelse våren 2013

[6]
Brukernes anmeldelser
  • 20.04.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    mmmmmmmm niceeeeeeeeee
  • 10.04.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    Hjalp masse!......................................
  • 13.05.2016
    veldig bra:))))))))))))))))))))))))))))))
  • 21.04.2016
    Skrevet av Elev på Vg3
    kjempebra, tusen takk!