"Somewhere" og "Both Sides, Now" | Analyseoppgave

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Musikk, dans og drama Vg1
  • Lytting
  • 4
  • 7
  • 4078
  • PDF

"Somewhere" og "Both Sides, Now" | Analyseoppgave

Dette er en analyseoppgave i faget lytting som inneholder en detaljert analyse av forskjellige versjoner av "Somewhere" og "Both Sides, Now", av henholdsvis Leonard Bernstein og Stephen Sondheim og Joni Mitchell.

Oppgaven er lang, og inneholder mange elementer innenfor sanganalyse.

Utdrag

Sangen åpner med en enkel tone spilt på et horn før den sterke stemmen til mezzo sopranen Marilyn Horne høres. Horne har mye vibrato på stemmen og vi kan si hun er en dramatisk mezzosopran fordi hun, igjennom hele sangen klarer å holde stemmen sterk og kontrollert på tross av at hun må overdøve et helt orkester. Ingen av de to andre benytter seg av vibrato på samme måte. Heller ikke av opera.

I forhold til de andre versjonene jeg har hørt, så har ikke denne versjonen noe forspill. Den starter rett på selve teksten isteden for for å gi oss «hint» i forspillet om hvilken sang vi skal høre. De andre versjonene har over 1 minutt med forspill. Derfor er også denne versjonen kortere enn de to andre på bare 2 minutter og 37 sekunder.

Instrumentene starter enkelt. Som sagt hører vi et enkelt horn i starten før hun fortsetter acapella hvor hun synger «There´s a..pla» i ordet «place» kommer de første strykerne. Det høres ut som om fiolinene ligger øverst som en slags «overstemme» imens det jeg tror er er celloer ligger i bunnen sammen med blåsere. De spiller sine egne fraser fremfor å følge melodi stemmen. Det samme gjelder for Tom Waits versjonen. Der følger instrumentene en «egen» melodi framfor den faktiske melodien. I Barbra Streisand sin versjon følger instrumentene (Synthesizeren) henne jevnt gjennom sangen. Første del avsluttes med to vibrafon slag som slår samme toner som Horne synger. Jeg syntes alle versjonene valgte en god instrumentasjon iforhold til deres særpreg på stemmen og hva de ønsker å uttrykke.

Orkesteret og vokalen følger en crescendo gjennom hele første vers hvor alt bygges opp mot refrenget. Før refrenget hører vi også at vi får på blåsere. Her er det treblåserene og da spesielt fløyter som spiller en viktig rolle før strykerne igjen tar over mot refrenget. I versjonen med Barbra Streisand er det også en crescendo opp mot refrenget, men i Tom Waits sin hører vi ingen spesiell crescendo. Jeg vil faktisk heller si at instrumentene forsvinner litt i Waits sitt refreng. Instrumentene legger seg i mellomrommene mellom «Somewhere…Someday» og teksten hever seg over instrumentene på refrenget.

Jeg mener den største forskjellen mellom disse tre versjonene er det instrumentale som ligger i bunn. Versjonen med Horne bygger på et orkester. I denne versjonen finner vi instrumentgruppene messing- og treblåsere, slagverk og strengeinstrumenter. Dessuten så er det ei operasangerinne som synger. Hun fletter mye av sin opera inn i denne sangen. Det er dette jeg snakket om over.

Barbra Streisand sin versjon skiller seg ut fra de andre to versjonene ved bruken av Synthesizer. Sangen var en del av Streisand sitt Grammy vinnende album ´´The Broadway Album´´. Sangen i seg selv er en veldig original versjon av «Somewhere» og jeg mener at dette kan være en av grunnene til at sangen også vant en Grammy. Den er nyskapende og skiller seg ut ved både bruken av en Synthesizer og Streisand sin bruk av stemmen. Om man hører på... Kjøp tilgang for å lese mer

"Somewhere" og "Both Sides, Now" | Analyseoppgave

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.