Skadeforebyggende egentening | Egentreningsrapport

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg1
  • Kroppsøving
  • 5
  • 17
  • 4208
  • PDF

Skadeforebyggende egentening | Egentreningsrapport

Egentreningsrapport som reflekterer en egentreningsperiode over 6 uker. Rapporten fokuserer også på skadeforebyggende trening, samt hvilke skader eleven selv har hatt.

Rapporten inneholder også en periodeplan med korte øktplaner som forteller hvilke treningsøvelser det skal fokuseres på og varigheten av hver enkelt treningsøkt.

Lærers kommentar

En meget sterk besvarelse. Du besvarer alle deler av oppgaven på en god og fyldig måte.
Forbedringspotensiale: Ta med flere detaljer på planen for egentreningsperioden. Hvor mye løftet du, var det noen progresjon etc.

Elevens kommentar

Oppgaven er strukturert og besvarer oppgaven. Til neste gang vil jeg være mer detaljert i egentreningsplanen min.

Studienetts kommentar

Skadene det opplyses om er godt beskrevet og opplyser om både hva som skjer i kroppen ved idrettsskader og hvordan skadene bør behandles.

Innhold

Innledning
Skadeforebygging
Fotballskader
- Strekkskader
- Beinbrudd
- Leddbåndskader
- Meniskskade
- Korsbåndskade
Personlig skade
- Årsaker
Skadeforebyggende øvelser
- Unngå ankelskader
- Unngå lyskeskader
- Unngå kneskader
Egentreningsperiode
- Mål for treningsperioden
- Periodeplan
Tester
- Benkpress
- Knebøy
Evaluering
Referanseliste

Utdrag

1. Innledning
I en 6 ukers egentreningsperiode skal jeg ta for meg en ferdighet innenfor fotballen som jeg ønsker å utvikle. Jeg merket gjennom forrige sesong at det å være guttespiller på et seniornivå er tøft, spesielt på grunn av de fysiske forskjellene. Målet mitt i denne perioden er derfor å bygge økt muskulatur for å skaffe meg mer tyngde i duellspillet. Jeg skal presentere min periodeplan for treningsperioden, og presentere tester for å beregne progresjon. Til slutt i oppgaven vil jeg evaluere perioden og se hva jeg har fått ut av treningen. I tillegg skal jeg utdype meg i typiske skader innenfor fotballen, og hva som kan gjøres for å unngå disse med tanke på skadeforebyggende trening. Kan jeg få noe ut av denne egentreningsperioden, og på hvilken måte kan det gjøre meg til en bedre fotballspiller?... Kjøp tilgang for å lese mer

Skadeforebyggende egentening | Egentreningsrapport

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.