Segmentering - Dressmann og Cubus | Caserapport

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- 4
- 3
- 155
Segmentering - Dressmann og Cubus | Caserapport
Dette er en caserapport om segmentering i forbindelse med de to kleskjedene Dressmann og Cubus. Oppgaven som besvares her lyder som følger:
"Velg to av kjedene i Varner-Gruppen, og forklar hvordan du mener de kan ha brukt de ulike segmenteringskriteriene for å definere målgruppene sine."
Oppgaven er hentet fra NDLA
Utdrag
De to kjedene jeg har valgt er:
Dressmann og Cubus
De demografiske kriteriene:
Når vi deler befolkningen inn etter, hvilken inntekt de har, hvilke kjønn, hvor de bor, hvor gamle de er osv., bruker vi demografiske kriterier.
Bruk av demografiske kriterier i Dressmann:
Dressmann er Nordens største motekjede innen herrekjær, derfor er menn en viktig målgruppe. Dressman tilbyr klær til mann i alle aldere.
Hvis Dressmann skal undersøke hvor mange som liker den mye varer, så undersøker de folkets mening om varen. For å undersøke eller treffe kundene med den rette reklamen bruker de demografiske kriterier.
Kjønn, alder og sivilstand: Dressmann kan reklamere til bare menn fordi de ikke har noe til kvinner. Menn kan være i alle aldere, fordi de har stor utvalg og klær til alle. Sivilstand har ikke så mye å si, fordi de fleste kan kjøpe fra Dressmann.
...
Demografiske kriterier i Cubus:
Cubus er en billig klesbutikk for både kvinner og menn, gutter og jenter.
Kjønn, alder og sivilstand: Cubus selger til menn, kvinner, jenter og gutter. Det gjør at de får kunder i alle aldere og kjønn. Sivilstand har ikke så mye si her.
Husstandsstørrelsen: Jo større familien er jo ber vil de handle i butikker som Cubus. Cubus tilbyr klær som er litt billigere enn fra ander butikker. Derfor vil store familier med liten inntekt handle, mer på Cubus enn i andre butikker... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn