Sammendrag: Markedsinformasjon og markedsundersøkelser

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Ingen karakter gitt
- 3
- 1064
- Word2007
Sammendrag: Markedsinformasjon og markedsundersøkelser
Notater til kap 6, markedsinformasjon og markedsundersøkelser.
Markedsføring og ledelse 1, Cappelen.
Innhold
Markedsinformasjon og markedsundersøkelser
Markedsinformasjonssystemet (MIS)
Markedsundersøkelser – hva det er
Kvalitative undersøkelser
Kvantative undersøkelser
Utdrag
Markedsinformasjonssystemet (MIS)
Markedsinformasjonssystemet har som oppgave å samle inn, bearbeide og tolke bedriftens interne og eksterne informasjon og nyttiggjøre denne best mulig i selskapets drift.
Et MIS-system består som regel av tre deler:
- Ekstern del som tar for seg informasjon fra eksterne kilder. Gjennom mediene, distributører, konkurrenter og andre kanaler samler bedriften inn nyttig markedsinformasjon fra omgivelsene.
- Intern del som tar for seg interne rapporter, bearbeider ekstern informasjon,
gjennomfører markedsundersøkelser og foretar analyser og beslutninger. Rapportene fra regnskapssystemer, innkjøpssystemer, kundelister osv. brukes i markedsplanleggingen og i forbindelse med kontroll av økonomien. Deles opp i fire bokser se bilde s.101.
Den interne delen er kjernen i MIS-systemet... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn