Kapittel 2 i Visjon 2 | Sammendrag

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Markedsføring og ledelse 2
  • Ingen karakter gitt
  • 4
  • 868
  • Word2007

Kapittel 2 i Visjon 2 | Sammendrag

Oppgaven inneholder notater med eksempler til kap 2 (Visjon, forretningside, overordnende mål og strategier) i boken "Visjon 2" av Per Emil Nørgaard og Bengt E. Olsen

Elevens kommentar

Lurt å lese gjennom kapittelet for å få med seg alt.

Innhold

Visjon

Forretningside

Overordnende mål

Overordnende strategier

Konkurransestrategi:

Vekststrategier

Integrasjon

Utdrag

Visjon
Kan defineres som en fremtidsdrøm, et bilde av noe vi ønsker skal skje i fremtiden.
Ikke alle drømmer er realiserbare, men å ha en visjon er viktig likevel. En visjon er drivkraft og motivasjon til å gjennomføre noe.

Eksempler på visjoner: Alle skal ha råd til å fly (Norwegian), å skape en bedre hverdag for de mange menneskene (IKEA). Månen.

Forretningside
Forteller hvordan vi skal realisere visjonen. Alle bedrifter bygger på en forretningside.
Definisjon: De forretningsmulighetene man finner frem til ut fra markedsbehov, kunder, produkter og konkurransefortrinn.
Bør ikke være for omfattende og generell. Det er bedre å konsentrere seg om noen få områder.
Forretningsideen skal gi svar på disse spørsmålene:
- Hvilke behov skal vi tilfredsstille?
- Hvilke produkter skal vi tilby for å dekke behovene?
- Hvem skal kjøpe produktene?
- Hvorfor skal de kjøpe akkurat våre produkter?
- Hvordan skal vi tjene penger på det vi selger?

Formålet med forretningside... Kjøp tilgang for å lese mer

Kapittel 2 i Visjon 2 | Sammendrag

[5]
Brukernes anmeldelser
  • 18.09.2013
    Skrevet av Elev på Vg3
    veldig bra, hjalp meg mykje til prøve
  • 06.09.2015
    ganske bra........................
  • 03.02.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    Veldig bra sammendrag!
  • 10.12.2014
    Skrevet av Elev på Vg3
    Meget bra, hjalp meg.