Kapittel 2 i Visjon 2 | Sammendrag

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- Ingen karakter gitt
- 4
- 868
- Word2007
Kapittel 2 i Visjon 2 | Sammendrag
Oppgaven inneholder notater med eksempler til kap 2 (Visjon, forretningside, overordnende mål og strategier) i boken "Visjon 2" av Per Emil Nørgaard og Bengt E. Olsen
Elevens kommentar
Lurt å lese gjennom kapittelet for å få med seg alt.
Innhold
Visjon
Forretningside
Overordnende mål
Overordnende strategier
Konkurransestrategi:
Vekststrategier
Integrasjon
Utdrag
Visjon
Kan defineres som en fremtidsdrøm, et bilde av noe vi ønsker skal skje i fremtiden.
Ikke alle drømmer er realiserbare, men å ha en visjon er viktig likevel. En visjon er drivkraft og motivasjon til å gjennomføre noe.
Eksempler på visjoner: Alle skal ha råd til å fly (Norwegian), å skape en bedre hverdag for de mange menneskene (IKEA). Månen.
Forretningside
Forteller hvordan vi skal realisere visjonen. Alle bedrifter bygger på en forretningside.
Definisjon: De forretningsmulighetene man finner frem til ut fra markedsbehov, kunder, produkter og konkurransefortrinn.
Bør ikke være for omfattende og generell. Det er bedre å konsentrere seg om noen få områder.
Forretningsideen skal gi svar på disse spørsmålene:
- Hvilke behov skal vi tilfredsstille?
- Hvilke produkter skal vi tilby for å dekke behovene?
- Hvem skal kjøpe produktene?
- Hvorfor skal de kjøpe akkurat våre produkter?
- Hvordan skal vi tjene penger på det vi selger?
Formålet med forretningside... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn