Reklameanalyse | Vinmonopolet

- Vgs - Studieforberedende Vg1
- Norsk
- 4
- 4
- 1217
Reklameanalyse | Vinmonopolet
Reklameanalyse av en annonse fra Vinmonopolet med tittelen: "Kristoffers slåsskamp ble sponset av mamma og pappa". I denne analysen kan du lese om annonsens visuelle og verbale virkemidler for å appellere til målgruppen.
Utdrag
Reklamen som lyder ”Ikke kjøp alkohol, heller ikke til egne barn” ble laget av Try reklamebyrå i 2010 på oppdrag av Vinmonopolet. Alkoholselskapet driver holdningsskapende arbeid og brukte denne annonsen i sin holdningskampanje. Med denne reklamen ønsker selskapet å vekke tanker hos mennesker ved å legge vekt på sikkerhet blant mindreårige.
Vinmonopolet henvender seg til målgruppen over 18 år. Budskapet er at voksne ikke skal kjøpe alkohol til mindreårige. I denne sammenheng er ikke budskapet til alkoholselskapet ”kjøp vårt produkt”. Ettersom mange voksne i dag kjøper alkohol til unge under 18 år, vil de heller rette fokus mot å redusere antall berusede tenåringer. Vinmonopolet vil rettere sagt endre holdninger blant de som kjøper alkohol og skape et tryggere samfunn for tenåringer.
Ved bruk av visuelle virkemidler er annonsen utformet med et bilde som dekker hele reklamen. Bildet består av en veg hvor hovedfokuset er en blodig vannputt, som ligger i rennesteinen. Verbale virkemidler i bildet består av hovedoverskriften som lyder ”Kristoffers slåsskamp ble sponset av mamma og pappa”, tekstavsnitt og logoen til Vinmonopolet... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn