Kapittel 7 | Prisstrategier | Notater

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- Ingen karakter gitt
- 4
- 1602
- Word2003
Sammendrag: Kapittel 7 | Prisstrategier | Notater
Sammendrag av kapittel 7 "Prisstrategier" i Cappelens bok til Markedsføring og ledelse 2. Gjennomgår strategier for prissetting ut i fra blant annet inntekt og etterspørsel.
Utdrag
Pris er et av de viktigste konkurransemidlene vi har. Foruten å sikre oss inntekter, er pris enkelt å benytte og enkelt å endre, det gir ofte raske resultater. I tillegg er det slik at prisen på et produkt ofte er avgjørende for de fleste forbrukere mht om det faktisk blir et kjøp eller ikke.
Psykologisk prissetting
Først noen begreper:
• Prisfølsomhet = Sier noe om i hvilken grad vi forbrukere aksepterer prisendringer. Noen ganger aksepterer vi det og fortsetter å kjøpe, enten fordi vi må eller fordi prisendringene ikke synes dramatiske. Men noen ganger fører prisendringer til at salget faller, se f.eks. på Dagbladet og VG, da de satte opp prisen fra 10 kr til 12 kr (og senere 15 kr) så begynte nedgangen i salget. Noen som bringer oss over til neste begrep.
• Terskelverdi = Dette er et prisnivå vi forbrukere har en mening om. Vi har en oppfatning av hva noe er verdt, og dermed å følelse av hva som er akseptabel pris, lav pris og høy pris. Går prisen utover «høy», finner vi ikke produktet verdt prisen og unnlater å kjøpe. For mange var nok terskelverdien for VG 10 kroner. Ofte er disse terskelverdiene ganske like for alle personer i en... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn