Oppgave om Miles Davis i Musikk i Perspektiv 2

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Musikk i perspektiv 2
- 5
- 22
- 4522
Oppgave om Miles Davis i Musikk i Perspektiv 2
Dette er en fordypningsoppgave i Musikk i Perspektiv om Miles Davis.
Oppgavetekst:
Du skal ta utgangspunkt i fem viktige album og sentrale låter og beskrive hvordan Miles Davis sammen med sentrale samarbeidsmusikere skapte nye stilretninger i jazz. Pek på viktige stiltrekk/endringer i forhold til de samtidige gjengse stiltrekkene i jazzen.
Disse albumene skal drøftes:
Birth of the Cool
Milestones
Kind of Blue
Schetches of Spain
Bitches Brew
Ta utgangspunkt i sentrale musikere/arrangører og plukk ut låter som på en god måte viser hvordan Miles Davis i samarbeid med de andre involverte skapte unike øyeblikk i jazzens historie. Låtene skal analyseres slik at dominerende stiltrekk blir beskrevet ved hjelp av riktig bruk av fagterminologi.
Lærers kommentar
Karakter 5/6
Dette var en svært god besvarelse, Karin. Pass på at du ikke blir for kategorisk i påstandene dine. Det gjelder spesielt ”Milestones”. Her er det også rene bop-låter i tillegg til cool og modaljazz. Miles Davis var faktisk med og skapte et album med Hip-hop. Det ble utgitt posthumt i 1992 og heter Doo Bop.
Innhold
Miles Davis 3
Miles Davis 3
Be-bop 1940-1950 3
Cooljazz 1950-årene 5
Birth of the cool 6
Analyse av ”jeru” 6
Modaljazz 7
Milestones 8
Analyse av ”Milestones” 8
Kind of blue 10
Analyse av “So what” 12
Schetches of Spain 13
Hard bop 14
Jazzrock – fusion – 1970-årene 15
Bitches Brew 15
Analyse av “Miles Runs the Voodoo Down” 16
Avslutning 16
Bokkilder: 18
Nettkilder: 18
Bildekilder: 20
Utdrag
Miles Davis
”Den viktigste stilskaperen i jazz på 1900-tallet”?
1955 fotografert av Tom Palumbo 1987 – North sea jazz festival
Miles Davis
Miles Davis ble født i Alton i Illinois den 26.mai 1926 og døde i Santa Monica i California den 28. september 1991. Han var den fremste og mest innflytelsesrike trompetisten, bandlederen og komponisten i det 20. århundret. Davis var flere ganger innom stoffmisbruk. Han startet med heroin, men greide å slutte. Siden ble det kokain som han sluttet med på 1980-tallet. Når det gjaldt valg av musikere stilte Davis flere krav. Han ønsket virtuose saksofonister som kunne lage kontrast til hans eget avslappede spill. Han ville også ha musikere som kunne tenke selv, utføre handling i øyeblikket og som ikke visste hva de skulle gjøre til en hver tid.
Be-bop 1940-1950
Det var to musikere som hevdet seg innen be-bopen som utviklet seg som en motretning til swing og storband på 40.-50. tallet. Disse var Dissy Gillespie og Charlie Parker, men også Thelonius Monk og Max Roach spilte en viktig rolle innenfor retningen. Be-bop var en brytning med swing - stilen på flere måter. Det ble større fokus på individuell improvisasjon og tilleggs- eller metningstoner som blant annet 7, 9, 11 og 13 ble sentrale. Gamle akkorder ble byttet ut med nye. Musikken ble sjeldent fremført av storband, men heller av komboer, og nedskrevede arrangementer ble lite brukt. Raskt tempo og virtous stil var viktige elementer... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn