Kony 2012 | Medie- og Kommunikasjonskunnskap 2

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no

Kony 2012 | Medie- og Kommunikasjonskunnskap 2

Oppgave i medie- og kommunikasjonskunnskap om organisasjonen Kony 2012.
Oppgaven er utformet som spørsmål og svar om Kony 2012.

Innhold

1. Hvem står bak Kony 2012?
2. Hva går aksjonen ut på? Hva ønsker aksjonen at du helt konkret skal gjøre?
3. Hvilke virkemidler blir brukt i filmen for å skape engasjement?
4. Hva går kritikken ut på?
5. Hva er dine meninger om kritikken?
6. Kan du nevne andre nasjonale og internasjonale eksempler der sosiale medier er brukt som aksjonskanal for å skape støtte til en sak.
7. Hvordan kan aksjonsmakt misbrukes?
8. Hvordan gikk det med Cover The Night 20.april?
9. Tror du Kony 2012 lykkes i sin målsetning? Begrunn svaret.

Utdrag

1. Hvem står bak Kony 2012?
- De som står bak Kony 2012 er en organisasjon som kaller seg ”The Invisible Children”. Mannen som hovedsakelig står bak, er Jason Russell. Han er filmdirektør og dette ser vi tydelig i filmens oppbygging og kvalitet.

2. Hva går aksjonen ut på? Hva ønsker aksjonen at du helt konkret skal gjøre?
- Tusenvis av barn fra Uganda er ofre for Joseph Kony og geriljabevegelsen Herrens motstandsarmé. Aksjonen er spredt til flere titalls millioner, og dette i håp om å få fanget Joseph Kony. Aksjonen går altså ut på å få mest mulig oppmerksomhet rundt saken, for at folk skal kunne gjenkjenne Joseph Kony, og få slutt på denne grusomheten.

3. Les linken til NRK.no om kommunikasjonsstrategi: ”slik ble "KONY 2012 sett av 55 millioner”. Hvilke virkemidler blir brukt i filmen for å skape engasjement?... Kjøp tilgang for å lese mer

Kony 2012 | Medie- og Kommunikasjonskunnskap 2

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.