Øvelser til fotballtrening | Basistrening

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Treningslære 2
  • 4
  • 7
  • 1498
  • PDF

Øvelser til fotballtrening | Basistrening

I denne oppgaven tilhørende Treningslære 2 finner du øvelser til fotballtrening i forbindelse med basistrening. Oppgaven som ble gitt var å velge en idrett og dernest lage øvelser som passer med idretten. Her finner du følgende øvelser som fokuserer på både stabiliseringsmuskulaturen, koordinative egenskaper, muskelstyrke, spenst, bevegelighet og utholdenhet.

Utdrag

1. Velg deg en idrett – helst en du kjenner godt! Du skal lage øvelser som passer for denne idretten i oppgavene under.
Min idrett: Fotball
Fyll ut i diagrammet på de neste sidene:

2. Forklar hvordan du utfører treningen, gjør greie for intensitet og varighet (innsatsperioder, pauser, repetisjoner og serier) og hva som er hensikten med øvelsen.

a) Velg to øvelser du vil bruke i generell basistrening for å trene opp stabiliseringsmuskulaturen i hele eller deler av kroppen.

Navn på øvelse
Hva går øvelsen ut på?
Hvordan skal den gjennomføres? (intensitet, pauser osv.)
Hvorfor gjør man denne øvelsen, hva trener man?

Knestående diagonalhev

Stå på alle fire, hev motsatt arm og bein. Unngå svai rygg og prøv å ha stabile hofter. Hold i øverste stilling 2-3 sek.

Kan for eksempel utføres i 20 rep (10 hvert bein), 4-6 ganger.

Øvelsen er ypperlig for fotballspillere fordi stabilisering i hofte, bein og ankler er viktig. Denne øvelsen vil forbedre hofteledds strekker, bakside lår/hamstring.
Forebygger skader.

Hamstingsøvelse på fitnessball

Legg deg på ryggen og plasser beina på fitnessballen. Deretter hever du hofta opp fra gulvet i rolig og kontrollert tempo, slik at bare skulderbladene treffer gulvet. Bruk kjernemuskelaturen til å holde hofta i ro mens beina trekkes mot kroppen.

Øvelsen er relativt tung og bør utføres sakte til at teknikken er fullstendig oppnådd.
Enten kjøre etter tid, arbeide 30 sek med 20 sek pause og gjenta 5-8 ganger.
Eller 20 repetisjoner med 15 sek pause 5 ganger.

Forbedrer styrke og stabilisering for bakside lår, setemuskler, korsrygg og mage.
Effektiv i bruk ved fotball for å unngå skade og styrke muskler i bein.

b) Velg to øvelser du vil bruke i generell basistrening for å trene en eller flere koordinative egenskaper.

Øvelse
Hva går øvelsen ut på?
Hvordan skal den gjennomføres? (intensitet, pauser osv.)
Hvorfor gjør man denne øvelsen, hva trener man?

Balanseøvelse på balansebrett/matte

Balanser på to bein, eller gjør øvelsen vanskeligere ved å stå på ett. Ha stabil stilling med bøyde hofter og knær. Du kan utføre knebøy, kaste ball til partner, gjør ulike øvelser mm. Fokuser med å ha kne over tå til enhver tid for å unngå skade.

Denne øvelsen kan utføres i et minutt med 30 sekunders pause, 3-4 ganger med hvert bein.

Denne øvelsen arbeider spesielt teknisk med stabilisering av kneleddet som kan forhindre skader i fotball.
Forbedrer stabilitet i ankler som er ekstremt utsatt i fotball, i tillegg til hoftepartiet... Kjøp tilgang for å lese mer

Øvelser til fotballtrening | Basistrening

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.