Nazisme: Tankegang, Pådriver og Forhold - Samfunnsfag

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Ungdomsskolen 10. klasse
  • Samfunnsfag
  • 6
  • 2
  • 920
  • PDF

Nazisme: Tankegang, Pådriver og Forhold - Samfunnsfag

En tekst om Nazisme, hvordan tankegangen oppstod, hvem som var pådriveren, hvordan de kom til og beholdt makten, og hvordan forholdene ble etter at de kom til makten.

Elevens kommentar

Kunne vel vært lengre, men dette var jo ingen særoppgave

Innhold

Nazisme
Hvordan oppstod denne tenkningen?
Hvem var pådriveren/lederen?
Hvordan kom de til makten?
Hvordan beholdt de makten?
Hvordan ble forholdene etter de kom til makten?
Kilder:

Utdrag

"Denne tenkningen oppstod med ganske samme grunnlag som 2. verdenskrig gjorde. Tyskerne var bitre etter 1. verdenskrig, og mange ville ha en ny krig for å ta revansj, og fordi de følte at de ikke hadde fått gitt alt under 1. verdenskrig.

Mange nektet å akseptere den nye tyske Weimarrepublikken og lengtet tilbake til keiserdømme. Så kom Adolf Hitler i rampelyset; han hadde selv kriget under 1. verdenskrig som menig og følte, som de fleste andre tyskerne, seg dolket i ryggen.

Men i stedet for at regjeringen skulle få hele skylden for å dolke tyskerne i ryggen, mente Hitler at det var et forræderi av Jødene, kommunistene og sosialistene som var det avgjørende.

Folk begynte å kalle seg nasjonalister, som kan være positivt i den forstand at man er det i moderate mengder, men etter hvert utviklet nasjonalistene seg til å bli ekstremister, også kalt nazister."... Kjøp tilgang for å lese mer

Nazisme: Tankegang, Pådriver og Forhold - Samfunnsfag

[3]
Brukernes anmeldelser
  • 07.04.2013
    Skrevet av Student på 5. år
    Dette var en meget bra oppgave om nazismen. Hjelper meg veldig. :)
  • 05.06.2013
    Ganske greit tekst dette her:)
  • 03.04.2013
    Skrevet av Elev på Vg3
    Tusen takk, håper den hjelper