Motivasjon, kjøpsprosess og kjøpsatferd

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Markedsføring og ledelse 1
  • 5
  • 4
  • 1249
  • PDF

Motivasjon, kjøpsprosess og kjøpsatferd

Her har du en oppgave i Markedsføring og ledelse 1, som handler om motivasjon for kjøp, kjøpsprosessen og kjøpsatferden. I denne oppgaven får du forklart hva som menes med de tre begrepene, og hvordan disse prosessene fungerer. Oppgaven presenterer forklarende eksempler til de tre prosessene.

Innhold

Motivasjon for kjøp
Kjøpsatferd
Kjøpsprosessen

Utdrag

MOTIVASJON FOR KJØP

Motivasjon kan beskrives som menneskenes drivkrefter. Vi kan si det slik at vi må tenke på hvilke grunner forbrukeren har når han handler slik han gjør. Drivkreftene er krefter som mennesket får når de føler et behov eller så er det et behov som allerede de har, men ikke er klar over. Noen ganger er det ikke alltid like lett å bestemme seg. Da kan et lite puff være nødvendig, det kalles incentiv.

Forbrukerne til såpen Dove kjøper den fordi den lukter godt og har et tiltrekkende utseende. Den er fremstilt på en slik måte at forbrukerne får en mykere og glattere hud på bare 1 dusj. Såpeflasken har et veldig moderne og elegant design. De bruker alltid hvite flasker og lyse farger, og skiller seg ut fra de fleste andre såper. De bruker også en spesiell form på falskene slik at de skal tiltrekke seg den oppmerksomheten di ønsker. Alle deres produkter er også basert på det samme designet. Dove har klart å skape et behov som man egentlig ikke har, men føler at man må. Dette mente derimot Sigmund Freud.

Sigmund Freud mente at det er underbevisstheten som styrer mennesket. Han beskriver teorien sin slik at underbevisstheten lagrer tidligere opplevelser, både positive og negative, som igjen påvirkere våres valg senere... Kjøp tilgang for å lese mer

Motivasjon, kjøpsprosess og kjøpsatferd

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.