Merkevarebygging av Isklar

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Markedsføring og ledelse 2
  • 6
  • 9
  • 3412
  • PDF

SWOT-analyse, Caserapport: Merkevarebygging av Isklar

Tentamensbesvarelse hvor oppgaven var å vise hvordan merkevaren Isklar kildevann er bygget opp, og hvordan de kan bygge merkevaren sin videre. Besvarelsen inneholder blant annet en SWOT-analyse av selskapet og forklarer hvordan selskapet kan bygge seg opp videre.

Lærers kommentar

Godt besvart, fått med alle viktige punkter om merkevarebygging.

Elevens kommentar

Kunne vært litt mer kreativ i utviklingsdelen.

Innhold

Merkevare
Tilleggsverdier
Merkevarebygging
Merkeelementer
Analyse av Isklars arbeid med merkevarebygging
- Sterke sider
- Svake sider
- Muligheter
- Trusler
- Posisjonering
For å bygge opp merkevaren videre
- Markedskommunikasjon
- Merkeallianser
- Produktplassering
Oppsummering

Utdrag

ISKLAR: Isklar er et varemerke for norsk naturlig mineralvann, tappet på flaske. Isklar ble dannet i 2005 og hadde som mål å bli stor på det internasjonale markedet for flaskevann. Vannet hentes fra en kilde som ligger under Folgefonna Hordaland. I 2011 gikk selskapet konkurs, men nå har Tine og det engelske selskapet United Bakeries inngått en avtale om å markedsføre og distribuere Isklar. Jeg har nå fått i oppgave å analysere Isklar sitt arbeid med merkevarebygging i dag. Jeg skal også foreslå strategier for hvordan Isklar kan bygge opp merkevaren videre. Isklar er inne i en bransje med veldig hard konkurranse, selskapet har allerede gått konkurs én gang. Allikevel har Tine og United Bakeries valgt å kjøpe opp merket. Dette viser at disse to har stor tro på merkevaren som selskapet Isklar tidligere har skapt. I Norge har Isklar, hovedsakelig, blitt stasjonert rundt om i enkelte butikker på Østlandet. I England har produktet gjort det svært bra, selv om det ikke var nok for å unngå konkurs. Det at merket allerede er blitt stor i England, er nok en av hovedgrunnene til at United Bakeries velger å satse på produktet.

En merkevare er et standardisert produkt, et varemerke, som skal skape gjenkjenning og som oppnår visse tilleggsfordeler hos målgruppa utover produktets rene nyttefunksjon. Merkevaren er skapt for å skille seg ut fra mengden på en positiv måte. Isklar er en merkevare for mineralvann. Ved bevisst bruk av merkeelementer og tilleggsverdier har Isklar klart å skape et særpreg og en identifikasjon for sitt produkt. Gjenkjenning er nok en av de viktigste merkeverdiene til Isklar. Flasken, som mest sannsynlig, er det aller største kjennetegnet til Isklar har høy gjenkjenningsverdi blant kundene. Den gir et uttrykk for et krystall klart vann med klare blåfarger i logoen. Dessuten er flasken formet slik at det ser ut som en iskrystall med diamanter inni. På denne måten gir Isklar uttrykk for et krystall klart vann,... Kjøp tilgang for å lese mer

Merkevarebygging av Isklar

[6]
Brukernes anmeldelser
  • 17.11.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    dette var til stor hjelp, gode beskrivelser og forklaringer.
  • 09.05.2014
    god oppgave, veldig fornøyd :)
  • 16.04.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    veldig bra tusen takk
  • 19.11.2014
    Skrevet av Elev på Vg3
    kjemmpeeeeeeeeee bra