Hennes & Mauritz | Distribusjon

- Vgs - Studieforberedende Vg2
- Markedsføring og ledelse 1
- Godkjent
- 9
- 1443
Hennes & Mauritz | Distribusjon
Her finner du en rapport som tar for seg hvilke beslutninger Hennes & Mauritz tar når det kommer til distribusjon. Oppgaven forklarer flere begreper innen distribusjon, og ser særlig nærmere på:
Hva er distribusjon?
Distribusjonsform
Distribusjonsgrad
Distribusjonskanal
Kjedesamarbeid til bedriften
Konklusjon og anbefaling til bedriften videre
Utdrag
Hennes & Mauritz er en kleskjede som tilbyr klær til både barn, ungdom og voksne i begge kjønn. Den ble først startet opp i Sverige, og har deretter lokalisert seg internasjonalt i de aller fleste land. Klærne blir designet av deres egne designere, men har også fått kjendiser til å lage en kolleksjon for dem. Forretningsidéen til bedriften er å tilby kundene klær av kvalitet som står til moten, til en pris som de fleste har råd til.
I denne rapporten skal vi ta for oss:
o Hva er distribusjon?
o Distribusjonsform
o Distribusjonsgrad
o Distribusjonskanal
o Kjedesamarbeid til bedriften
o Konklusjon og anbefaling til bedriften videre
DISTRIBUSJON
Det som må til for at varene skal fra produsenten til sluttbrukeren, kan beskrives som distribusjon. Det som må til blir beskrevet som distribusjonsaktiviteter, som blant annet er transport, lagring, lokalisering og risikoovertakelse.
Hennes & Mauritz må ta forskjellige beslutninger innen distribusjon, og først skal vi se på den første beslutningen som er distribusjonsform. Innenfor distribusjonsform kan bedriften enten velge direkte eller indirekte.
Direkte distribusjon betyr at bedriften har en nærhet til kundene og har en direkte kontakt med sine kunder. Hennes & Mauritz har valgt denne type distribusjon når det kommer til deres varer. Det vil si at de ikke har et mellomledd som sendes til andre butikker for salg. For at H&M skal kunne bruke direkte formen må de ha mange selgere for å kunne nå ut til hele markedet sitt. Det gjør de ved at de har butikker i de fleste land, globalt, og i mange byer i de landene. De har totalt 2000 butikker i 37 land.
Når det kommer til indirekte distribusjon har bedriften brukt denne formen til produseringen av klærne. Klærne blir designet av egne designere, men de eier ikke fabrikker selv... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn