Markedsundersøkelser | Kap 4 | Sammendrag

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- Ingen karakter gitt
- 5
- 1625
- Word2003
Markedsundersøkelser | Kap 4 | Sammendrag
Sammendrag av kapittel 4 Markedsundersøkelser i Markedsføring og ledelse 2. Beskriver og forklarer mulige fremgangsmåter ved utvikling og gjennomføring av en markedsundersøkelse.
Innhold
Kap 4 Markedsundersøkelser
Hva er markedsundersøkelser?
Arbeidsfasene i markedsundersøkelser
Fase 1: Problemfasen
Fase 2: Valg av utforming
Fase 3: Innsamlingsfasen
Utdrag
Fase 1: Problemfasen
Merk: Det er viktigere å stille de rette spørsmålene enn å stille spørsmålene riktig. For at vi skal lykkes med en markedsundersøkelse må vi lage en god problemdefinisjon. Dette er den viktigste av alle fasene i prosessen. Vi må vite hva vi egentlig skal undersøke, hvorfor og hvordan.
Problemdefinisjonsfasen bør avklare følgende spørsmål:
✔ Hvilke beslutninger skal tas eller kontrolleres?
✔ Hva slags informasjon trenger vi for å kunne ta beslutningene?
✔ Hva skal resultatene brukes til?
Videre må det klarlegges hvilke ressurser som stilles til disposisjon, altså tid, penger og mannskap.
Fase 2: Valg av utforming
I denne fasen bestemmer du deg for hva salgs utforming,eller forskningsdesign, undersøkelsen skal ha. Det er flere måter å utforme en undersøkelse på, og ofte vil man bruke flere typer undersøkelser, og blandinger av undersøkelsestyper, for å avdekke en problemstilling. Det finnes tre hovedmåter å utforme en markedsundersøkelse på, disse er:
Utforskende utforming
Hvis målet er å skaffe mer innsikt i et tema eller å forstå hvordan folk tenker, sier vi at undersøkelsen er utforskende. De vanligste innsamlingsmetodene under denne formen for... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn