Markedsføring tentamen | IKEA caserapport

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Markedsføring og ledelse 1
  • 6
  • 12
  • 3225
  • PDF

Markedsføring tentamen | IKEA caserapport

Besvarelse på tentamen i markedsføring og ledelse 1, med caserapport om IKEA.

Rapporten ser på IKEA som bedrift og dens målgrupper og marked, produktutvikling og sortiment, kommunikasjon samt kjøpsprosessen.

Innhold

1) Målgrupper og marked
Strategi for bedrifter
IKEA-tekstileriet
Kulturtilpasning

2) Produktets livssyklus og produktutvikling satt opp mot sortiment
Produktsortiment
Produktutvikling
Produktets livsløp

3) Kommunikasjon
Bruken av sosiale medier
Bruken av ideelle organisasjoner
Bruken av reklame
Samarbeid med Redd Barna og UNICEF.
Simon Sineks gylne sirkel

4) Kjøpsprosessen
Adopsjonsprosess
Diffusjonsprosessen
Kilder

Utdrag

Målgrupper og segmentering er viktigere i dag enn noen annen gang innen markedsføring. Det er viktig å sikte seg inn hvilke gruppe man skal fokusere på fordi markedet er så enormt og tilbudet likedan, i tillegg blir forbrukeren mer og mer bevist på hva han bruker penger på. Derfor er det viktig for IKEA å lokalisere sine målgrupper. IKEA prøver å nå ut til alle – «det meste for de fleste» - og her skal jeg ta for meg noen av målgruppene deres, og hvordan IKEA har måttet tilpasse seg etter målgruppens behov.
Strategi for bedrifter (Bedriftsmarked)
Etterspørselen etter interiør, design og tilbehør til businessbruk har økt voldsomt de siste årene, derfor har businessverdenen blitt én av hovedmarkedene til IKEA. IKEA har en egen underside om business-interiør på nettsidene sine, og der tilbyr de over 3000 ulike produkter som passer til alt fra kontorer til restauranter. Tid og penger er verdifulle ressurser, enten du driver butikk, restaurant eller kontor. Derfor tilbyr IKEA veldesignet innredning til bedrifter til en pris som budsjettet til firmaene kan like. Og hvis man ikke har en klar plan på hvordan det skal se ut, så kan IKEA inspirere bedriftene med deres ulike... Kjøp tilgang for å lese mer

Markedsføring tentamen | IKEA caserapport

[3]
Brukernes anmeldelser
  • 03.03.2016
    vellddiii braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
  • 01.06.2016
    Skrevet av Elev på Vg3
    Veldig bra!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • 25.04.2016
    hjalp veldig, takk!!