Markedsføring Eksamen | Dagligvarebransjen

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- 5
- 17
- 5424
Situasjonsanalyse: Markedsføring Eksamen | Dagligvarebransjen
Oppgaven besvarer eksamen i Markedsføring og Ledelse 2, fra Juni 2010. Oppgaven går ut på å se nærmere på dagligvarebransjen i Norge og drøfte bransjen ut i fra et etisk og forretningsmessig perspektiv. Videre kommer oppgaven inn på en mulig markedsundersøkelse, arbeid for motivering av medarbeidere og aktuelle ditribusjonsstrategier for bransjen.
Eksamen vår 2010
Lærers kommentar
Oppgave 1
• viser inngående kunnskaper om de etiske utfordringene i en organisasjon
• bruker kunnskapene til vurdering av en aktuell case
• formulerer relevante mål og retningslinjer for samfunnsansvarsarbeidet i en organisasjon
Oppgave 2
• Du viser inngående kunnskaper om markedsundersøkelser og vurderer gjennomføringen av en konkret markedsundersøkelse.
• Du formulerer begrunnede anbefalinger knyttet til aktuelle organisasjoner
Oppgave 3
• du viser inngående kunnskaper om planmessig motivering ved personal- og ledelsesarbeidet i en organisasjon
• bruker kunnskapene til vurdering av en aktuell case der du formulerer begrunnede anbefalinger
Oppgave 4
• du viser inngående kunnskaper om distribusjonsstrategier
• bruker kunnskapene til vurdering av tradisjonsmat der du formulerer begrunnede anbefalinger for deres valg av distribusjonsstrategier.
Elevens kommentar
Forbedring i oppgave 4: i denne deloppgaven vil en innledning som viser hvem du sikter deg inn på gjøre besvarelsen mindre teoretisk (med samme innhold) og mer relevant for dem du gir en anbefaling.
Innhold
Oppgave 1 – Samfunnsansvar
Organisasjonsstyring
Menneskerettigheter
Arbeidsforhold
Miljøet
Hederlig virksomhet
Forbrukerspørsmål
Lokalsamfunnsengasjement og –utvikling
Oppgave 2 - Markedsundersøkelse
Fase 1: Problemfasen
Fase 2: Valg av utforming
Fase 3: Valg av innsamlingsmetode
Fase 4: Bestemme utvalg
Fase 5: Analysere og rapportere
Oppgave 3 - Motivering
Oppgave 4 – Distribusjonsstrategier
Distribusjonsstrategier
Distribusjonsform
Indirekte distribusjon
Multikanalstrategi
Distribusjonsgrad
Selektiv distribusjon
Intensiv distribusjon
Eksklusiv distribusjon
Distribusjonskanal
Markedets ønsker og behov
Bedriftens produkter
Konkurrentenes valg
Distribusjonskostnadene
Distribusjonsledd
Kundeportefølje og profil
Organisasjon og kompetanse
Økonomi
Produktportefølje
Kilder:
Utdrag
Det første punktet vi kommer til er organisasjonsstyring. Organisasjonsstyring handler i teorien veldig enkelt om hvordan du styrer organisasjonen din. I praksis derimot er det ikke så enkelt. Det første vi kan nevne er at for at en bedrift skal kunne jobbe fremover trenger den mål å jobbe etter. Vi ser også at organisasjoner og deres interessenter verden over bli i større grad klar over fordelene og behovet av å opptre samfunnssansvarlig, og mange organisasjoner har stort fokus på hvilken grad deres organisasjon påvirker samfunnet og miljøet.
For dagligvarebransjen er god organisasjonsstyring svært viktig. Når en organisasjon styrer så mange butikker som for eksempel NorgesGruppen, må organisasjonen bli styrt ordentlig... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn