Løping | Egentreningsrapport

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Kroppsøving
  • 6
  • 16
  • 3739
  • PDF

Løping | Egentreningsrapport

Her har du en egentreningsrapport med fokus på løping over 5 uker. Målet med denne egentreningsrapporten er å løpe 4 kilometer på 30 minutter. Rapporten inneholder en periodeplan og fem øktplaner. I tillegg finner du generell informasjon om idretten, og en treningslogg. Til sist reflekteres det rundt gjennomførelsen, trening og livsstil.

Lærers kommentar

Kunne strukturert refleksjon rundt gjennomførelsen bedre, med fokus på de fem ulike treningsprinsippene

Elevens kommentar

Strukturere refleksjonsdelene

Utdrag

Jeg har valgt løping som idrett. Dette er fordi det er en idrett jeg i utgangspunktet ikke liker, fordi jeg alltid har ansett meg selv som dårlig i dette. Jeg håper at i slutten av dette prosjektet vil jeg ha et annet syn på det, da jeg for første gang jobber mot et konkret mål med en konkret plan. Jeg ønsker her å forbedre kondisjonen min, samt å styrke kjernemuskulaturen og å få mer utholdende muskler i bena. Det konkrete målet mitt vil være å løpe 4 kilometer på 30 minutter, og å få tid til minst to økter i uka. Ved førtesten var resultatet på 34 minutter, noe som tilsvarer en forbedring på 4 minutter. Med regelmessig og variert trening tror jeg dette vil være mulig, samtidig som at jeg har forsøkt å lage et mål som ikke er for lett. Jeg tror mestringsfølelsen i slutten av prosjektet da vil være større, noe som kan motivere meg til å fortsette å utøve idretten og forbedre meg videre.

Løping er en idrett som krever utholdenhet og utholdende muskler i ben og kjernemuskulatur. Til lange distanser, som 4 km, er det viktig å trene opp den aerobe utholdenheten. Denne utholdenheten er den vi bruker når vi trener med moderat intensitet over et større tidsrom, og muskulaturen har tilgang på oksygen. Det skjer altså en fullstendig forbrenning i cellene. Det kan allikevel være lurt å også trene den anaerobe utholdenheten, da det er denne som ”tar over” når man har brukt opp kapasiteten av aerob utholdenhet. Her har ikke lenger musklene nok oksygen, og man opplever det vi kaller melkesyre. Musklene stivner, og cellene klarer ikke lenger å fortsette med samme intensitet. Jeg har forsøkt å hovedsakelig fokusere på lange distanser for det aerobe, samt intervaller som trener opp den anaerobe utholdenheten. I tillegg har jeg lagt inn økter med styrketrening, for å bygge en sterkere og mer utholdende kjernemuskulatur og benmuskulatur... Kjøp tilgang for å lese mer

Løping | Egentreningsrapport

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 16.02.2016
    Skrevet av Elev på Vg3
    dette er bra. har ikke mer ord.......