Kontroll | Treningsprinsipp

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg3
  • Kroppsøving
  • 5
  • 2
  • 616
  • PDF

Sammendrag: Kontroll | Treningsprinsipp

Her har du en oppgave i Kroppsøving som dreier seg om treningsprinsippet kontroll. Her får du en forklaring av treningsprinsippet kontroll. I tillegg legges det frem noen tester som er viktige å gjennomføre i starten av treningsperioden, samt ulike treningsmetoder.

Utdrag

En eller flere tester kan være viktig å gjennomføre i begynnelsen av treningsperioden. Treningsprinsippet kontroll går ut på testing av hvor sterk eller utholdende du er. Før denne egentreningsperioden har vi hatt en pretest, der vi testet hvor god utholdenhet vi hadde. Vi skal gjennomføre fire uker med trening, og til slutt ha en retest der vi får svar på om vi har hatt framgang eller tilbakegang. Med en slik test kan man finne ut hvordan man ligger an i forhold til arbeidskravene i en idrett, og kontrollere virkningen av treningen.

Testing av utholdenhet: Det finnes en rekk øvelser man kan gjennomføre for å teste utholdenhet. En av disser er Cooper-testen, der du løper så langt du klarer på 12 minutter. Her egner en friidrettsbane seg godt, fordi det er enkelt å måle tilbakelagt distanse. Du kan måle resultatene dine fra testen opp mot en tabell som viser sammenhengen mellom treningstilstand, løpt distanse og maksimalt oksygenopptak (ml/kg/min.)

Testing av styrke: Når du trener styrke er det vanlig å lage et treningsprogram med øvelser for de muskelgruppene du ønsker å bli sterkere i. Det kan derfor være lurt å teste seg i disse øvelsene før treningsperioden... Kjøp tilgang for å lese mer

Kontroll | Treningsprinsipp

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.